Lång kamp om Bromma – nu vill Stockholm stänga ner

Lång kamp om Bromma – nu vill Stockholm stänga ner

Gotland
Lästid cirka 4 min

Den lilla flygplatsen har länge varit nedläggningshotad, men molnen har nog aldrig varit mörkare än nu. Gotlands riksdagsledamöter är bekymrade.

Den lilla flygplatsen i Bromma invigdes 1936 och har varit omdiskuterad mer eller mindre från början.

Gotländska politiker har flera gånger enats över blockgränserna i kampen för dess fortlevnad och även näringslivsprofiler har engagerat sig, då detta nav anses viktigt för jobbpendlarna – och därmed för både arbetstillfällen och befolkningsstatistik på ön.

– Det här är ett livsavgörande beslut för Gotland och landsbygden. Det skapar oro för vilka förutsättningar som ges att leva, bo och verka här på ön, sade Företagarna Gotlands dåvarande ordförande Arild Kleven i en intervju 2021.

Detta efter en statlig utredning som föreslog att all flygtrafik till och från Stockholm skulle flytta till Arlanda redan inom några år. Något som ledde till nya rubriker om "hotet mot Bromma" – det har skrivits många sådana genom åren.

undefined
Brommas historia i bilder. 1936: Den kungliga invigningen med Gustaf V, prinsessan Alice, grevinna av Athlone, prinsessan Ingeborg och borgarrådet Yngve Larsson.
undefined
1947: Flygplan av märket Douglas på Bromma flygplats.
undefined
1951: Fotomodellen Anita Ekberg, som Fröken Sverige, vinkar farväl inför den internationella skönhetstävlingen.
undefined
1973: Nye kungen Carl XVI Gustaf, prinsessan Christina, riksmarskalk Stig H:son Ericson, adjutanten och statsminister Olof Palme på Bromma flygplats. Bilden är tagen dagen efter att den tidigare kungen Gustaf VI Adolf hade avlidit.
undefined
1978: En interiörbild från sent 70-tal.
undefined
1999: Nelson Mandela vinkas av på Bromma flygplats av dåvarande utrikesminister Anna Lindh.
undefined
2001: Bolaget Gotlandsflyg startas. Grundaren Pigge Werkelin kliver av på Bromma iklädd rymddräkt.
undefined
2003: Ett nytt flygledartorn står färdigt. Flygledare Åke Hansson kontrollerar instrumenten.
undefined
2005: Alpinlegendaren Anja Pärson välkomnas hem, efter ett succé-VM i Bormio, av Carl Eric Stålberg och Mona Sahlin.
undefined
2007: "Aktionsgruppen mot Brommaflyget" protesterar i terminalen i samband med att flygplatsens tillstånd förlängdes med trettio år.
undefined
2011: Dalai Lama anlände och hälsade bland annat på en papegoja som bodde i flygplatsterminalen.
undefined
2016: En utredning slår fast att Bromma flygplats inte har någon framtid efter 2038. Utredaren heter Anders Sundström.
undefined
2017: Test av biobränsle på Bromma, när ett flygplan från BRA tankas till 45 procent på detta. Biobränslet var gjort i USA på gammal frityrolja från restauranger.
undefined
2020: Även inom elflyg har flygplatsen varit viktig för att göra tester. Här ett besök av den tjeckiska varianten Onix. Samtidigt får pandemin det reguljära resandet att rasa.
undefined
2021: En ny utredare, Magnus Persson, tar fram underlag inför en avveckling av flygplatsen.
undefined
2024: Efter 17 dagar på rymdstationen ISS kommer astronauten Marcus Wandt till Bromma och möts av sin fru Karina Wandt, statsminister Ulf Kristersson (M), Anna Kinberg Batra samt flygvapenchefen Jonas Wikman och rymdstyrelsens generaldirektör Anna Rathsman.
undefined
2024: Stockholms bostads- och fastighetsborgarråd Clara Lindblom (V), finansborgarrådet Karin Wanngård (S), samt miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP), håller en gemensam pressträff om att riva flygplatsen och bygga bostäder.

2023 fick vi i stället läsa att "flygplatsen är räddad", efter ett besked från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Men det hade vi hört förut, det också. Det var inte läge att blåsa faran över den här gången heller, skulle det visa sig.

Ett år senare ter sig molnen åter mörka – kanske mörkare än någonsin.

– Prognosen ser dyster ut, det går inte att komma ifrån, suckar den gotländska riksdagsledamoten Hanna Westerén (S).

Statistik visar att den mindre flygplatsen lyckats väldigt dåligt med återhämtningen efter pandemin. Trafiken ligger på omkring 50 procent av 2019 års nivåer, vilket kan jämföras med Arlandas återhämtning på 85 procent.

Samtidigt står det klart att de styrande i Stockholms stad vill ha marken i Bromma till annat.

Tjänstemännen där har redan fått i uppdrag att "utreda förutsättningarna för stadsutveckling på området", som bedöms kunna rymma över 22 000 bostäder.

Brommaflyget står i vägen för Stockholms utveckling

Karin Wanngård (S)

Finansborgarråd Stockholms stad, till TT

Den rödgröna majoriteten vill inte förlänga avtalet med Swedavia, som löper ut 2038 – och då ska marken också vara sanerad och återställd, om ingen förlängning görs. Det finns en oro att man till och med kommer försöka riva upp avtalet i förtid.

– Det är olyckligt att de rödgröna i Stockholm driver den här frågan samtidigt som en utbyggnad av Arlanda drar ut på tiden, kommenterar Gotlands andra riksdagsledamot Jesper Skalberg Karlsson (M).

Hade det varit mer okej om Arlanda expanderade redan nu?

– Som jag ser det behövs Bromma ändå inom en överskådlig tid. Det bör finnas två flygplatser, inte minst för beredskapens skull.

undefined
Gotlands representanter i riksdagen: Hanna Westerén (S) och Jesper Skalberg Karlsson (M). Bilden är ett montage.

För Gotlands del är den mer centrala lufthamnen i Stockholm också fortsatt viktig. Det är öns toppolitiker överens om.

– Bromma ger helt andra möjligheter till arbetspendling, Arlanda är inte anpassat för det på samma sätt – och är dessutom dyrare att ta sig till och från. Som gotlänning går det inte att komma ifrån att Bromma är outstanding. Om den vägen klipps måste vi verkligen få svar på hur vi kan få motsvarande möjligheter på annat håll, säger Hanna Westerén.

undefined
I dagarna har det gotländska Trafikrådet skickat ut en enkät om gotländskt flygande – som dock helt fokuserar på Arlanda. Men det ska inte tolkas som att man har "gett upp Bromma", försäkrar regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S).

Dessutom har Bromma ofta omtalats som en kugge i ett mer miljövänligt ö-resande framöver, då sträckan därifrån till Visby anses "optimal" för de elflygplan som är under utveckling.

– Det är en spännande tanke att man från en flygplats skulle kunna ha i princip utsläppsfri kollektiv flygtrafik – och jag vet inte var annars de elflygen ska gå, var kan man få samma "hubkänsla" som i Bromma? Det känns som ett tåg som vi håller på att missa, tycker öns socialdemokrat i riksdagen.

Samtidigt är regeringens inställning alltjämt att man vill ha flygplatsen kvar, enligt Jesper Skalberg Karlsson. Den är också definierad som ett riksintresse inom kommunikationer – och ett sådant trumfar väl kommuners bostadsplaner?

Detta visar sig oerhört svårt att få klarhet kring. Våra riksdagspersoner är osäkra och Swedavia uttrycker bara att "staden har rätt att inte förlänga avtalet".

Efter flera försök vid landsbygds- och infrastrukturdepartementet ringer till slut kanslirådet Gunilla Renbjer upp redaktionen:

– Så länge det är ett riksintresse så påverkar det stadens möjligheter att planera bostäder, men avtalet har inget med lagstiftningen kring riksintressen att göra, säger hon – och närmare ett svar verkar det inte gå att komma.

Oklart, helt enkelt.

Det vore direkt osmart att avveckla Bromma i förtid

Andreas Carlson (KD)

Infrastruktur- och bostadsminister, till SVT

Själva väntan på definitiva besked är problematisk i sig, menar Hanna Westerén:

– Osäkerheten som råder kring både flyget och färjorna kan göra att företag tvekar kring investeringar och familjer kring att flytta till ön. Vi behöver klara och tydliga besked.

undefined
Blir det 100 år av resande på Bromma innan flygplatsen stängs? Den öppnade alltså 1936, så det kan bli precis på håret.