Den lilla flygplatsen i Bromma invigdes 1936 och har varit omdiskuterad mer eller mindre från början.
Gotländska politiker har flera gånger enats över blockgränserna i kampen för dess fortlevnad och även näringslivsprofiler har engagerat sig, då detta nav anses viktigt för jobbpendlarna – och därmed för både arbetstillfällen och befolkningsstatistik på ön.
– Det här är ett livsavgörande beslut för Gotland och landsbygden. Det skapar oro för vilka förutsättningar som ges att leva, bo och verka här på ön, sade Företagarna Gotlands dåvarande ordförande Arild Kleven i en intervju 2021.
Detta efter en statlig utredning som föreslog att all flygtrafik till och från Stockholm skulle flytta till Arlanda redan inom några år. Något som ledde till nya rubriker om "hotet mot Bromma" – det har skrivits många sådana genom åren.
2023 fick vi i stället läsa att "flygplatsen är räddad", efter ett besked från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Men det hade vi hört förut, det också. Det var inte läge att blåsa faran över den här gången heller, skulle det visa sig.
Ett år senare ter sig molnen åter mörka – kanske mörkare än någonsin.
– Prognosen ser dyster ut, det går inte att komma ifrån, suckar den gotländska riksdagsledamoten Hanna Westerén (S).
Statistik visar att den mindre flygplatsen lyckats väldigt dåligt med återhämtningen efter pandemin. Trafiken ligger på omkring 50 procent av 2019 års nivåer, vilket kan jämföras med Arlandas återhämtning på 85 procent.
Samtidigt står det klart att de styrande i Stockholms stad vill ha marken i Bromma till annat.
Tjänstemännen där har redan fått i uppdrag att "utreda förutsättningarna för stadsutveckling på området", som bedöms kunna rymma över 22 000 bostäder.
Brommaflyget står i vägen för Stockholms utveckling
Karin Wanngård (S)
Finansborgarråd Stockholms stad, till TT
Den rödgröna majoriteten vill inte förlänga avtalet med Swedavia, som löper ut 2038 – och då ska marken också vara sanerad och återställd, om ingen förlängning görs. Det finns en oro att man till och med kommer försöka riva upp avtalet i förtid.
– Det är olyckligt att de rödgröna i Stockholm driver den här frågan samtidigt som en utbyggnad av Arlanda drar ut på tiden, kommenterar Gotlands andra riksdagsledamot Jesper Skalberg Karlsson (M).
Hade det varit mer okej om Arlanda expanderade redan nu?
– Som jag ser det behövs Bromma ändå inom en överskådlig tid. Det bör finnas två flygplatser, inte minst för beredskapens skull.
För Gotlands del är den mer centrala lufthamnen i Stockholm också fortsatt viktig. Det är öns toppolitiker överens om.
– Bromma ger helt andra möjligheter till arbetspendling, Arlanda är inte anpassat för det på samma sätt – och är dessutom dyrare att ta sig till och från. Som gotlänning går det inte att komma ifrån att Bromma är outstanding. Om den vägen klipps måste vi verkligen få svar på hur vi kan få motsvarande möjligheter på annat håll, säger Hanna Westerén.
Dessutom har Bromma ofta omtalats som en kugge i ett mer miljövänligt ö-resande framöver, då sträckan därifrån till Visby anses "optimal" för de elflygplan som är under utveckling.
– Det är en spännande tanke att man från en flygplats skulle kunna ha i princip utsläppsfri kollektiv flygtrafik – och jag vet inte var annars de elflygen ska gå, var kan man få samma "hubkänsla" som i Bromma? Det känns som ett tåg som vi håller på att missa, tycker öns socialdemokrat i riksdagen.
Samtidigt är regeringens inställning alltjämt att man vill ha flygplatsen kvar, enligt Jesper Skalberg Karlsson. Den är också definierad som ett riksintresse inom kommunikationer – och ett sådant trumfar väl kommuners bostadsplaner?
Detta visar sig oerhört svårt att få klarhet kring. Våra riksdagspersoner är osäkra och Swedavia uttrycker bara att "staden har rätt att inte förlänga avtalet".
Efter flera försök vid landsbygds- och infrastrukturdepartementet ringer till slut kanslirådet Gunilla Renbjer upp redaktionen:
– Så länge det är ett riksintresse så påverkar det stadens möjligheter att planera bostäder, men avtalet har inget med lagstiftningen kring riksintressen att göra, säger hon – och närmare ett svar verkar det inte gå att komma.
Oklart, helt enkelt.
Det vore direkt osmart att avveckla Bromma i förtid
Andreas Carlson (KD)
Infrastruktur- och bostadsminister, till SVT
Själva väntan på definitiva besked är problematisk i sig, menar Hanna Westerén:
– Osäkerheten som råder kring både flyget och färjorna kan göra att företag tvekar kring investeringar och familjer kring att flytta till ön. Vi behöver klara och tydliga besked.