Sifforna för 1 juni till 31 augusti visar på en uppgång med 0,7 procent jämfört med samma period förra året. Under juli gick resandet tillbaka något, vilket marknadschef Per-Erling Evensen förklarar med att det var en helg mindre under månaden än normalt. Augusti gjorde dock en stark upphämtning.

– Det är viktigt att slå ihop hela sommaren. En helg färre i juli, det märks direkt, säger han.

0,7 procent är ju väldigt lite egentligen, varför är du så nöjd?

Artikelbild

| Per-Erling Evensen presenterar sommarens resande.

– Jag är nöjd för att vi i två års tid sett en nedgång och att vi nu ser ett trendbrott.

Sedan toppåret 2010 har konjunkturen vänt neråt och euron försvagats, vilket gör att utlandssemester blir mer attraktivt för många svenskar.

– Jag är så glad för det har blivit mycket hårdare konkurrens från andra resmål, inte minst utomlands utifrån att euron fortfarande är ganska svag. Gotland har ändå lyckats försvara sin plats och till och med ökat.

 

Artikelbild

| Per-Erling Evensen, marknadschef Destination Gotland.

Lyckad kampanj

Per-Erling Evensen tror att årets reklamkampanj varit en viktig faktor för uppgången.

– Det betyder mycket att gotlänningarna anammat den och att gotlänningarna hjälper till att sprida budskapet, säger Per-Erling Evensen.

Totalt reste 845 037 passagerare med färjorna under perioden, en ökning med 6 275 resenärer. Antalet ökade med 0,6 procent på den norra linjen och 1,1 procent på den södra linjen.

– I princip hela uppgången är besökare, vilket jag tror är en effekt av kampanjen.

Bra respons från Gotland

Reklamkampanjen lanserades i april och fick mycket uppmärksamhet bland annat för att tunnelbanetåg i Stockholm täcktes med fotomotiv från Gotland. Kampanjen kostade cirka elva miljoner kronor och har gjorts av Hill reklambyrå.

Destination Gotalnd har fått mycket positiv respons från gotlänningarna, vilket betyder mycket för Per-Erling Evensen. Han återger lyriskt en av kommentarerna på Facebook: "Jag blir avundsjuk på mig själv som bor här".

Bland besökarna ökar resandet mest på norra linjen, 0,9 procent jämfört med 0,6 procent för den södra linjen.

Fler gotlänningar söderut

Men även gotlänningarnas resande ökade under juni-augusti. 465 fler tog färjan, vilket är en ökning med 0,4 procent. På den norra linjen minskade dock gotlänningarnas resande med 1,2 procent vilket uppvägs av en ökning på 3,5 procent på den södra linjen.

Per-Erling Evensen har inga färdiga svar på varför den södra linjen fått ett sådant uppsving bland gotlänningarna.

– Gotlänningarna har andra anledningar till att resa än besökarna. Kanske åker de till Ullared eller på bilsemester på kontinenten?

Längre sommar

En tydlig trend är att säsongen har förlängts.

– Vecka 33, veckan efter Medeltidsveckan har en fantastisk ökning. Den största uppgången är i slutet av sommaren, säger Per-Erling Evensen.

Han tror att det är tack vare ett långt och idogt arbete som Gotland lyckats förlänga säsongen.

– Gotland har visat upp att det är värt att resa hit även senare.

Vecka 33 tror han är ett tydligt exempel på att besökarna varit nöjda med vistelsen och återkommit samma tid igen samt spridit vidare att ön är värt ett besök även när den värsta rushen lagt sig.

Även framåt ser bokningsläget bättre ut än förra året vid den här tiden. Perioden september-december har en ökning på 6 procent och under oktober en ökning med hela 16 procent.