Det var Karsten som kom med idén, att starta en studiecirkel för taxichaufförer. Det var när kollegan Kurt Karlsson, som i många år varit den som tagit alla guidade taxiturer, blev pensionär, som det uppstod ett glapp hos Taxi Gotland.

- Vi tog kontakt med Guideföreningen och nu har vi drillats under sex tillfällen med teori. Två fältövningar återstår.

I går var det dags för stadsvandring och på söndag är det hela ön som gäller. I går fick var och en redogöra för ett ställe i stan, de själva valt.

Artikelbild

| I väntan på guidning...


Valde Rackarn
Eivor Jansson pratade om Rackarn, som hon blivit fascinerad av. Hon har gått vidare och läst på mer, på nätet.

- Rackarn var bödelns dräng, kallades nattmannen och var den som ställde iordning för avrättning och som ledde fram offret till bödeln. Han fick också rensa gatorna från skräp, han var den tidens Rangsells, fast med betydligt sämre rykte, säger hon.

Karsten Farkas redogjorde för Hamnplan och kunde berätta att hamnen flyttades från Almedalen till nuvarande gästhamnen på 1400-talet och att det första hus som byggdes var det Thorsmanska, det som i dag fortfarande kallas Kaffestugan.


Över hela ön
Karsten säger att de flesta chaufförer förstås hittills har svarat på frågor från kunderna så gott de kunnat och många av dem har redan egna intresseområden, men nu har de 17 chaufförerna fått en riktig utbildning och kan erbjuda kunder guidning över hela ön, såväl i stan som på landet. Alla chaufförerna kan dessutom guida på engelska.

Artikelbild

| Det var när Kurt Karlsson, till vänster, slutade vid Taxi Gotland, som Karsten Farkas tog initiativet till en studiecirkel för chaufförerna.

Vilka är det då som vill ha guidning via taxi?
- Det kan vara folk som inte vill åka buss, eller som har svårt att röra sig. En del vill titta på särskilda kyrkor, japaner vill oftast se vindkraftsparken.


Mest utlänningar
Det är inte så många svenskar som hittills frågat efter taxiguidning, det är mest utlänningar och då oftast amerikaner.

- Det är roligt att kunna ge lite extra kunskap även på kortare turer mellan stan och flygplatsen eller hamnen, säger flera av chaufförerna.

Karsten Farkas säger att det skrivs så mycket negativt om taxichaufförer, inte minst på Gotland under sommaren, när här finns många taxichaufförer från fastlandet, som både är dyra och inte hittar på ön. Han säger att det inte bara är att ta taxikörkort, att vara chaufför innebär så mycket mer.

- Vi har en social uppgift, det är människor vi arbetar för och med. Vi ska kunna handskas med såväl begravningsgäster som partyfolk och så måste vi ju kunna hitta!


Roligt sprida kunskap
Han tycker guideutbildning är viktig för honom och kollegorna.

- Och det handlar ju inte bara om historiska fakta, vi måste också veta var kunderna kan äta och dricka och var toaletterna finns.

Och Eivor Jansson tycker det är roligt att sprida kunskap.

- Framför allt för alla dem som kommer före och efter högsäsong. Det här är vårt sätt att bjuda på ön!