Låt oss börja med det viktigaste: Tänker du använda överblivet kokt ris är det viktigt att det har kylts ned så fort det bara går. Okokt ris innehåller nämligen bakterier som inte bara kan väckas till liv av, utan också överlever kokningen. De trivs som bäst när riset är ljummet, och därför bör man se till att skippa den fasen och gå rakt på nedkylningen. Annars finns risken att bakterierna börjar växa och det kan i sin tur orsaka en eländes magsjuka.

Snabb nedkylning

Ställ kastrullen med lock i iskallt vattenbad, sätt ut den på balkongen vintertid eller kör in riset i frysen en stund. Du kan också dela upp riset i mindre portioner innan det åker in i kylen (5 grader eller kallare) så svalnar det fortare. När du väl fräser upp det igen bör det ske på hög värme och helst gå kvickt som attan.

Artikelbild

| Nasi goreng är en älskad indonesisk klassiker. Extra god blir den med hemgjord sambal, ett slags chiliröra.

Är du sugen på stekta risrätter kan du förstås lika gärna koka riset strax innan du börjar, så slipper du noja över bacillusker och bedrövelse. Se bara till att riset är ordentligt torrt och att all vätska kokat bort för att riskornen ska kunna få lite skön yta i stället för att kladda ihop sig till en gröt. Jag kokar dessutom alltid ris i buljong för att få extra smak.

Vad som helst

Nu till det fina i kråksången: På många håll i världen, särskilt i Asien, äter man uppstekta risrätter allt som oftast. Inte minst beroende på att det är ett prima sätt att ta tillvara vad man råkar ha hemma i restväg. Du kan bokstavligt talat slänga i precis vad som helst. Ös på med kryddor och smaker och du har en förträfflig middag som gör gott både för plånboken och samvetet.

Som inspiration har jag samlat några personliga favoriter när det kommer till stekta risrätter. Testa en eller flera, eller gå loss efter eget huvud.