Redan från början hopades folk omkring den. De provsatt, kände, klämde och verkade aldrig kunna sluta titta. Så är också Triumphs nya Rocket 3 någonting alldeles extra.

Britterna har stöpt om sin bjässe från grunden. Den har moderniserats, fått ny design och lättats på mer än 40 kilo (!). En ny motor på 2,5 liter ger ett brutalt överflöd av krafter.

Egen liga

Artikelbild

| Conny Eklund från Jönköping provar en Yamaha Tricity 300.

Men det finns förstås hojar med ännu mer effekt. I en alldeles egen liga tävlar några modeller med drivkällor som börjar vid 200 hästkrafter. Här finns kåplösa raketer som Ducati Streetfighter V4S och Kawasakis kompressormatade Z H2. Och racermaskinen Honda CBR 1000RR-R Fireblade är god för hela 214 hästar.

Den typen av hojar är fullspäckade med den senaste tekniken. Efter kurv-abs och avancerad greppkontroll kommer nu IMU, Inertial measurement unit. Det innebär att en sensor samt ett gyro oavbrutet känner av hojens alla förehavanden och lutningar och därefter optimerar effekt, greppkontroll och bromsar.

Självfallet rymmer hojvärlden även annat än muskler och hightech-finesser. Bland det mest praktiska och förnuftiga finns stora pendlarskotrar, som Yamaha Tricity 300, en modern stadsmaskin med två tätt monterade framhjul.

Just den var det också en och annan besökare som ville provsitta.

Artikelbild

| Harley-Davidson Live Wire väcker förundran på mc-mässan.

Jag vill bara känna på den. Själv kör jag en Honda Pan European men skulle kunna tänka mig en ny BMW R 1250RT. Förr var det sporttourers som gällde, men ju äldre man blir desto mer sansad touring blir det, sa Conny Eklund, som hade åkt ända från Jönköping för att gå på mässan.

Bekväma ekipage

Artikelbild

| Vid Hondas monter provas modellen CRF1100D4.

Man måste inte ha en touringhoj för att åka långt. Många väljer allroundmaskiner, robusta och bekväma ekipage som passar för de flesta underlag. Segmentet är omåttligt populärt och bland nyheterna hittas Suzuki V-Strom 1050, Triumph Tiger 900 och Honda CRF 1100L Africa Twin.

Kort sagt är det full fart på motorcykeln 2020. Detta trots att tillverkarna har fått kämpa med att anpassa modellerna till de nya, tuffare avgasbestämmelserna enligt Euro 5.

Artikelbild

| Kawasaki W800.

Det är dock ingenting som kunderna märker av. Hojåkarna själva drömmer bara om våren. Att i värme och solsken kunna njuta av kurviga vägar och få färdas på två hjul.

Fotnot: Mc-mässan arrangerades på Svenska mässan i Göteborg, 24–26 januari.