- Vi visste från början att vi ville göra något med välgörenhet, säger Elsa Sefastsson, vd för företaget.

Montern på UF-mässan är inredd i stil med en fattigstuga. En madrass draperad i vävt tyg ligger på golvet. Ovanför hänger en lampa som sprider ett dovt sken över madrassen där en filt ligger obäddad som om någon just stigit upp.

Filten är UF-företagets affärsidé. Genom att sälja den hoppas Julia Gillros, Elsa Sefastsson, Olivia Ansin, Josefin Bevacua, Malin Flodman, Jolin Gardell och Sofia Oscarsson göra livet lättare för barn som behöver hjälp.

Artikelbild

Inte bara filten
Att låta en del av vinsten gå till välgörenhet har blivit ett vanligt koncept för UF-företagare. I år hade många med välgörenhetsdelen i sitt företag.

- Många gör det för att sticka ut och visa för kunderna att de gör något bra när de handlar deras vara eller tjänst, säger Lisa Engström, regionchef för Ung företagsamhet på Gotland.

Tanken var först att skänka pengar till Afrika. Sedan kom företaget i kontakt med föreningen Gotland-Baltikum och upptäckte att situationen i Lettland var minst lika problematisk. När de i slutet på februari i år lämnade över pengarna till centret trodde de att de visste vad som väntade.

- Vi hade hört att Lettland var kontrasternas land och att klyftan mellan fattiga och rika är otroligt stor. Det var mycket värre än vad vi hade kunnat föreställa oss, säger Josefin Bevacqua.

Artikelbild

Pengarna för filtarna går till ett kriscenter för barn i åldrarna 5-18 år. Centret hjälper barn som har svåra förhållanden hemma. Efter skolan kommer barnen dit. Där får de tillgång till mat, dusch och möjlighet att tvätta sina kläder. Det finns även en pedagog som hjälper till med läxläsning och skoluppgifter.

- De försöker ge dem en sådan bra grund som möjligt för resten av livet så att de inte halkar efter redan som små, säger Josefin Bevacqua.

Sålt mer än väntat
Målet för företaget var att få sälja 100 filtar men företaget har nu sålt drygt 340. All vinst förutom marknadskostnader och mässkostnader går oavkortat till barnhemmet. När de besökte centret kunde de dela ut en check på 15 000 kronor. Under våren kommer företaget fortsätta skänka pengar till centret i Riga. Siktet är inställt på att kunna donera lika mycket pengar till.

Responsen på företagsidén har varit mycket positiv. Under julmarknaden förra året kom människor fram även för att skänka pengar. Eftersom företaget Gotlandsfilten UF är ett UF-företag måste de avveckla sin verksamhet i maj. De tänker dock fortsätta sälja filtar under sommaren och eventuellt utveckla sin idé, med andra produkter.

- Vi har definitivt fått mersmak på företagandet. Speciellt nu när vi har hittat ett koncept som håller, säger Elsa Sefastsson.

Vad har ni lärt er av UF-företagandet?

- Allt. På den här terminen har vi lärt oss mer än på hela läsåret. Vi sköter precis allting själva, pratar med leverantörer och marknadsför oss. Det har varit otroligt givande och lärorikt och gett oss allihop minnen för livet, säger Josefin Bevacqua.