Tidsmaskinen har varit på service, men nu är den igång igen och eftersom det är GGN-vecka väljer vi det spåret.

Vi backar bandet till Allhelgonahelgen 1987.

I Sverige pågår en intensiv polisjakt för att gripa den livstidsdömde spionen Stig Bergling som ett par veckor tidigare rymt i samband med en permission. Allt talar för att han flytt till Sovjetunionen.

Artikelbild

| Sven-Erik ”Jösse” Jönsson fastnar med bara 200 meter kvar till mål och en prischeck på 100 000 kronor. Det skulle visa sig ödesdigert då ”Jösses” koppling redo på andra varvet gick sönder.

I mitten av oktober har den amerikanska metalgruppen Twisted Sister splittrats efter att ha misslyckats att leva upp till de komersiella hittarna ”I wanna rock” och ”Were not gonna take it”. På radion skrålar Rick Astley, Lili & Susie, Pet shop boys och Whitney Houston om varandra.

En 11-årig hårdrockare på Torsgatan i Visby – vi kan kalla honom Mattias – håller för sina öron innan han lyckas pilla i den där grymma Guns’n Roses-kasetten i sin Sony Walkman.

På Tofta skjutfält är det riggat för den fjärde upplagan av Gotland Grand National och nytt för det här året var att elitförarna körde LC-Challenge.

I prispotten: 100 000 kronor till segraren.

Artikelbild

| Endurostjärnan Sven-Erik Jönsson efter målgången, grubblande över varför han bytte spår. Någon seger i GGN blev det aldrig för ”Jösse”.

De som var på plats den här dagen fick valuta för entrépengen och aldrig har nog avslutningen varit mer dramatisk.

Och de flesta som var på plats kände också med Sveriges kanske främsta enduroförare genom tiderna – Sven-Erik ”Jösse” Jönsson även kallad skogens konung.

Artikelbild

| Peter Hansson, Gotland Grand National 1987 Jösse Jönsson, Dick Wicksell

Det här är ”endurot” som det motorentusiasterna än i dag.

Tofta skjutfält. Klockan närmar sig klockan 12. I år med en större prispott än någonsin tidigare – elitklassens segrare får det här året 100 000 kronor.

Artikelbild

Dick Wicksell har haft ett bra år och vunnit EM, SM och Sixdays och är favorit, men han är febrig och går på penicillin. Bakom honom finns fler om budet, men framför allt endurostjärnan Sven-Erik ”Jösse” Jönsson från Järva och regerande GGN-segraren och VM-sjuan Peter Hansson från Tibro.

– Missar du starten är chansen att vinna borta. Du måste minst vara bland de tio främsta, säger Sven-Erik Jönsson till SVT minuterna före starten.

Artikelbild

Ni som varit på plats vid starten för Gotland Grand National vet vilken mäktig scen som utspelar sig. En armé av färglada motorcyklar står uppradade. Om en liten stund kommer de flesta vara insmorda i lervälling.

Det är knäpptyst och så skottet!

Artikelbild

Hundratals vrålande motorer får varenda rabbis på en mils radie att skita på sig. Nu är det fängelseregler som gäller på skjutfältet.

Den ene föraren är mer våghalsig eller ska vi säga galen än den andra. Christer Ljunggren från Karlskoga tar starten, men han hinner inte långt förrän endurostjärnan Sven-Erik ”Jösse” Jönsson som redan tre år tidigare fått agera omslagspojke till serietidningen Buster (nr 20, 1984) swishar förbi.

Artikelbild

Efter andra varvet har han en ledning med en och en halv minut.

Sven-Erik Jönsson är fabriksförare åt Huskvarna och åker lätt, elegant och studsar fram över Allhage myr. Dick Wicksell försöker svara upp, men mår sämre och sämre under racet och orkar inte svara upp mot Jönsson.

Förra årets segrare och tillika svåger till ”Jösse” – Peter Hansson – skuggar där bakom.

Sven-Erik Jönsson skaffar sig ett bra försprång, men GGN är en uthållighetstävling där du måste vara skärpt hela tiden. Ett litet misstag kan bli avgörande.

Peter Hansson känner sig fräsch och knappar in på sin svåger och inför näst sista varvet är han knappt tio sekunder efter.

– Då trodde jag att jag skulle kunna ta honom, säger Peter Hansson.

Under det näst sista varvet känner Peter Hansson att krafterna börjar tryta.

– Jag hade druckit mindre den här dagen och fick vätskebrist. Jag tänkte att jag låter ”Jösse” vinna det här, säger Peter Hansson.

Avståndet ökar och ett tag leder ”Jösse” med två minuter samtidigt som Peter Hansson får stopp. En plastbit har fastnat i kedjan och under tiden som Peter försöker få bort den passerar fem förare honom.

Sven-Erik Jönsson har också stött på patrull. Redan på andra varvet hade kopplingen gått sönder så han måste vara försiktig, men ledningen är så pass stor att han kan köra på säkerhet.

Peter Hansson har gett upp segern för länge sedan, men vill nå en pallplats och gör en sista kraftansträngning.

På kort tid kör han upp sig till en andraplats igen.

Sven-Erik Jönsson åker in på stadion med hela 30 sekunders ledning, men han har Allhage myr kvar och den är både krävande och hänsynslös.

Strax nedanför krönet och med 200 meter till målet tar han ett annat och till synes säkrare spår.

Det blir ett ödesdigert beslut och plöstligt tar det stopp. Allhage myr har skördat ännu ett offer och även om han lyckas få loss cykeln ut gyttjan så har han ingen koppling.

– Den tvärdog bara. Sen ser jag Peter komma och tappar jag lusten helt. Jag tänkte ställa skiten där.Peter Hansson tror inte sina ögon när han passerar.

– Jag tänkte bara: Var det ”Jösse” så vinner jag.

I målfållan trängs tusentals människor för att se ”Jösse” defilera i mål och mot de 100 000 kronorna.

Ingen vet vad som hänt och alla blir lika förvånade när de ser Peter Hansson med sträckt näve i skyn komma körande i ensamt majestät.

Samtidigt som ”Jösse” gör allt för att få igång sin cykel ekar segerintervjun med Peter Hansson ur skjutfältets högtalare.

– ”Jösse” har maximal otur. alltså. Jag släpper honom, han får åka i sitt tempo och vinna sen kör han fast härnere. Jävla vilken otur han har. Stackars sate.

Peter har svårt att känna den där riktiga segerglädjen utan är mer ledsen för sin ”Jösses” skull.

– Jag hade sålt cykeln direkt. Det går inte att beskriva den depression man befinner sig i när man har 200 meter kvar och 100 000 säkra sen kör man fast, säger Peter Hansson till Radio Gotland.

”Jösse” får igång cykeln till sist och kör i mål som tvåa, Dick Wicksell kommer trea.

– För mig spelar pengarna ingen roll, händelsen är mer snopen för mig, säger Sven-Erik Jönsson efter målgång.

– Vilket misstag, jag har kört som en junior.

Peter var snabbt framme hos sin vän.

– Jag kände mig fräsch, men jag har fått passa mig hela tiden för dig (Peter Hansson). Jag visste inte att du körde fast, säger ”Jösse”.

Peter kan bara ruska på huvudet åt den osannolika upplösningen. Segerfesten och prisutdelningen sker på M/S Visby som ligger förankrad i Visby hamn. Där tar den här idrottssagan en ny vändning. När Peter Hansson till publikens stora jubel får kliva upp och ta emot segerchecken på 100 000 kronor.

– Ingen av oss har kommit hit för att bli tvåa eller trea. Vi har kört lika långt och kämpat lika hårt alla tre och då kan vi lika gärna dela på prissumman, säger Peter Hansson.

På bildäck river Peter Hansson gentlemannamässigt den stora checken i tre bitar; en till sig själv, en till ”Jösse” Jönsson och en till Dick Wicksell.