Visby Från midsommar 2014 trafikerar nya aktiebolaget Gotlandsbåten, med Pigge Werkelin och en rad gotländska företagare, dagligen både Nynäshamn och Västervik.

- Vi hinner inte få igång marknadsföringen till nästa år. Nu är målet 2014, säger Pigge Werkelin.

De senaste månaderna har han arbetat nästan 80 procent av sin vakna tid med projektet. Han har varit i Frankrike och New York, träffat redare och skeppsbyggare.

- Vi arbetar med en båttyp som tar 2 000 passagerare. Den vi tittat på har tidigare gått i Finlandstrafiken, säger han.

Turlista

Båten har restauranger, bar och butik ombord. Turlistan för sommaren 2014 innebär att färjan avgår från Visby 08.30 till Västervik. Tillbaka vid 16-tiden för att lasta om och sedan gå mot Nynäshamn 17.00.

Turen tillbaka till Gotland blir en långsam resa, där passagerarna sover i hytter och serveras frukost ombord.

- Det är en tur som passar barnfamiljerna, säger Pigge Werkelin.

Måndag till torsdag erbjuds röda avgångar.

- Där kan du åka för hundra kronor tur och retur, om du stannar på Gotland en vecka och bokar ditt boende via oss, säger Pigge Werkelin.

Gotlandsbåten AB kommer att ha ett brett ägande med många av öns turistföretag.

- Ingen får äga mer än 15 procent. Enskilda stugägare kan vara med, de får då själva möjlighet att åka billigt, säger Pigge Werkelin.

Turné

Att bolaget nu får en sommar på sig att marknadsföra konceptet tycker Pigge Werkelin är bra. Efter nyår planerar han en turné för att få företagen med sig.

- Intresset har varit stort, också på fastlandet. Flera höga politiker vill Gotland väl, det finns ett stort gotlandshjärta hos sommargotlänningarna, säger han.

Ikea-pengar

En av utmaningarna för Gotlandsbåten AB är bokningssystemet. Gotland Promotion, med Gotlandsbolaget som huvudägare, har stängt sina dörrar.

- Jag fick tydligt besked att de inte kommer att släppa in oss. Vi tvingas öppna en egen portal.

För att få hjälp att koppla ihop Gotland med Stockholm och Småland till en stark region har Gotlandsbåten AB vänt sig till småländska Kamprad-stiftelsen.

- De har två miljarder för att utveckla Småland. Vi har ställt frågan om de vill vara med. Det finns inget belopp, men vår ansökan om att de skulle skjuta till pengar har gått vidare, säger Pigge Werkelin.

Om staten skulle införa vägpriser har Pigge Werkelin nått sitt mål ändå, då finns inte längre behovet av konkurrens. Ännu kvarstår också frågan om alternativ sysselsättning för färjan vintertid.

I Kalmar kommun är intresset stort.

- 1 400 bäddar och 6 000 kvadrat utställningsyta, det är en mindre stad som rullar in där, säger han.

Men den främsta drivkraften är att öka antalet besökare till Gotland.

- 60 000 resenärer första året ger 150 000 nya gästnätter. Tredje året ökar antalet gästnätter till närmare 300 000. På sikt kan vi komplettera med en till färja och trafik till Baltikum, säger Pigge Werkelin.