Hojskär hade nyss lämnat Fårösund för en navigeringstur när olyckan slog till.
Klockan var 06.20 då båten rände på grund i södra ändan av sundet. Hojskär stod enligt sjöräddningen hårt på grund och låg och slog. Blåsten i området var ganska kraftig.
- Sjöhävningen var kraftig, säger Tomas Larsson, befälhavare på Kustbevakningens miljöfartyg som kom till platsen för att hjälpa till och som också inspekterade fartyget när det kommit i hamn.

Fel på autopiloten
Enligt Börje Ekman, ombord på Hojskär, berodde grundstötningen på att ett fel uppstått på autopiloten ombord.
- Vi satt fast ordentligt, men någon oro för egen del kände nog inte nån av oss. Vi låg ju bara ett varpkast från land och dessutom hade vi livflottar ombord, säger han.

Alltid allvarligt
Tomas Larsson menar dock att en grundstötning alltid är allvarligt.
- Ett fartyg som går på grund kan få oerhörda konsekvenser för dem som är ombord, menar han. Här gick det dock bra och jag tror att en backmanöver strax innan grundstötningen kan ha varit det som dämpade smällen, säger han.
En lotsbåt och två mindre militärbåtar samt ett par man från kustbevakningen kom snabbt till Hojskärs undsättning. Det var försvarets bevakningsbåt Djärv som slutligen drog loss den grundstötta båten.
Strax före klockan 13 låg hon åter vid kaj i Fårösund och alla kunde andas ut.

Propellrar och roder
Tomas Larsson från Kustbevakningen gick då ombord och fick en uppfattning om skadornas omfattning.
- Propellrar och roder är ordentligt skadade. Kanske är det mer, man håller på att dra upp henne på sliper nu, säger han.
Kustbevakningen kommer omgående att inleda en utredning av olyckan.
- Först när den är klar får vi alla svar kring det inträffade, säger Tomas Larsson.