Den officiella premiärturen var linje 11:s tur till Hemse med avgångstid 11.10.
Övergången hade dock skett tidigare, egentligen redan vid midnatt.

Svenska flaggor
Men man väntade med högtidligheterna till en bit in på förmiddagen.
På busshållplatsen i Visby rådde då rena feststämningen.
Alla bussar var pyntade med svenska flaggor och när premiärturen skulle gå klipptes det band och hölls tal.

Nypelius: En stor dag
- Det här är en stor dag. Och jag tycker att Gotlandsbuss AB är ett mycket gott exempel på vad gotländska företagare som går samman kan uppnå, sa kommunalrådet Eva Nypelius när hon välkomnade det nya bolaget.
Allra först hade hon dock vänt sig till Swebus och tackat för många års samarbete.

Handikappanpassat
- I 60 års tid har först SJ och sedan Swebus skött landsbygdstrafiken. Det ska de ha ett stort tack för, sa hon.
Sedan var allt fokus på de gula bussarna.
På parkeringsplatsen bredvid busstationen fanns två bussar uppställda så allmänheten kunde gå in och provsitta. Anne-Kristine Hultström, som är rullstolsburen, var mycket nöjd med handikappanpassningen.
- Nu kanske jag kan börja åka buss ibland, funderade hon.

13 lokala bussbolag
Totte Johansson från Tottes Bussar visade henne hur en ramp enkelt kan vikas ut vid mittdörren och de särskilda bältena för rullstolar vid rullstolsplatsen mitt i bussen.
Tottes Bussar är ett av de 13 lokala bussbolag som gått samman och bildat Gotlandsbuss AB. Alla har nyanställt chaufförer för att klara trafiken, de flesta har tagits från Swebus.
- Jag har anställt tre på heltid för landsbygdstrafiken. Alla kommer från Swebus, sa Totte Johansson som liksom övriga bussåkare tycker det ska bli jättespännande att få komma igång med den här trafiken.

David mot Goliat
Mats Kalström, Fårö Busstrafik, testsatt en av de nya bussarna. Och han var mycket nöjd.
- Det är sköna fina bussar. Det här kommer att bli fint. Och det känns så bra att vi fick den här trafiken, det är litet som Davids kamp mot Goliat, sa han.
24 nya bussar har levererat. Samtliga knallgula till färgen och såväl handikappanpassade som säkerhetsutrustade med bälten, övervakningskameror och alkolås. De är dessutom mer miljövänliga än de gamla bussarna.