Lockade kände sig också åtskilliga spelsugna som tog chansen på lördagen att testa spel, se filmerna, träffa studenter och företagare. Vid kvällens prisceremoni lockade Nour El-Refai som konferencier.
- Studenterna som deltar i vårens projekt gör nu sin fjärde termin, de arbetar i grupper och utvecklar spel inom 12 tävlande kategorier. Till kategorin Best game är också etablerade spelföretag inbjudna. Och alla spel är inte kopplade till datorer, berättar programansvarige Don Geyer. Han är högskoleadjunkt i spelutveckling vid avdelningen för spelutveckling och gestaltning.
Inom ämnet spelutveckling ger högskolan på Gotland Speldesign och grafik och Speldesign och programmering, två program om respektive 180 högskolepoäng. Annika Fogelgren går sista året av utbildningen med inriktning på spel, design och grafik. Hon startade en spelprofil och står nu som producent för Fairytale, ett barnspel riktat till unga i ålder mellan 8 och 11 år.
- Vi är åtta studenter som har startat företaget Cherry Tech Studios som jobbar med och har utvecklat projektet till Fairytale. Vi har alla själva spelat sedan vi var små. Nu skapar vi ett barnspel helt utan våld som vi vill nå fram med och därmed prata med förläggare, säger hon som nu tar sin examen för att sedan gå ut i arbetslivet.
Fairytale tog hem två priser bland 12 kategorier. Det ena är Almedalen library award där vinnaren är det projekt som bedöms ha lyckats visa positiva aspekter på spel som kulturyttring, det andra är Jade-projekt award, ett pris upprättat för att stödja kvinnligt entreprenörskap, som går det projekt som bedömts ha störst kommersiell potential.
Fairytale är gjort som ett kreativt äventyrsrollspel med upplevelse av klassisk sagobokskänsla. Från steget in i sagoboksvärlden skapad i 2D grafik och först handritad, känns klivet ut i kongresshallen, för dagen ombyggd till spelhall, inte så stort. Kanske beror det på interaktiva inslag och spel som inte alla är kopplade till datorer.
Ett spel drivs framåt via cykel, ett annat tar rullstolar till hjälp. Andra spel som visas upp är mer än bara underhållning, som spel att använda inom sjukvård eller räddningstjänst.

Vinnande projekt
- Över 400 000 svenska kronor var värdet av priserna som delades ut i 12 kategorier till studenterna med projekt i game och CG animation. Till Best at show all catagories winners utsågs projektet Vertigo som därmed vinner en resa för att delta i dataspelsmässan och konferensen GSDC i Leipzig i august, berättar Don Geyer.
The Red Cross Antidiscrimination Bureau Sponsored prize, The Award for Human Rights and Antidiscrimination gick till de två vinnarna Monks of Sangrrael & Insats Afrika. The Almedalen Library Award vanns av Fairytale som också tog hem Jade Project Award.
Priset för bästa presentation gick till In Other Words medan Gamerider utsågs till Best Serious Game. Till Best CG Animation Theme Park utsågs In Harmony with Nature och categorin Best CG Animation - Commercial vanns av Wacom in Motion. Best Cinematic - Open and Invitational togs hem av Perfekt. Anders Ekemo vann Alumni of the Year Award och Best Arcade Game - Theme Park vanns av Deep Ocean. Planetaria utsågs till Best Game - Big Game Project medan vinnare av Best Game - Open and Invitational blev Dark Room.