Idén att starta regionala flyglinjer med näringslivet som främsta kund har varit en framgångssaga.
För åtta år sedan bildades det lilla bolaget Gotlandsflyg, som snart fick motsvarigheter på ytterligare fem orter i Sverige, samlade under moderbolaget Sverigeflyg.
Sedan några månader är en europeisk motsvarighet under uppbyggnad.
Bolaget Wings of Europe planerar att flyga mellan mindre destinationer med propellerplan, och undersöker som bäst den europeiska marknaden.

Blickar österut
Blickarna riktas bland annat österut, avslöjar Pigge Werkelin, styrelseledamot i det nya flygbolaget.
Det kan handla om linjer mellan länder liksom inrikesflygningar, berättar han.
- Det som varit lyckat i Sverige borde också vara lyckat i Europa. Idén bygger på det lokala ägandet och behovet, säger han.
De sex flygbolagen som ingår i Sverigeflyg har affärsresenärerna som bas och fyller övriga platser med privatresenärer. Som konkurrent till etablerade bolag har man lyckats pressa priserna kraftigt.
Pigge Werkelin räknar med att den första linjen i Europa kan starta under 2008, och hoppas sedan på en god tillväxt.
De mindre propellerplanen har framtiden för sig, säger han.
- Dels är de miljövänligare, och på korta distanser tjänar man så lite tid på att flyga jet.