Det har Tom McAlevey bevisat. Han har just återvänt till Visby efter att ha gjort det som många trodde var omöjligt. Att köra Visby-Kapstaden i en beach buggy och samtidigt göra en film om äventyret.

Amerikanen Tom McAlevey flyttade till Sverige i början av 90-talet och är mest känd på Gotland för att han startade kommersiella Right On radio och Toms garage. Men radion gav inga pengar så nu satsar han istället på film. Han har examen från filmproduktionsutbildning vid New Yorks universitet.
Filmen handlar i första hand om Afrika där de körde Tunisen, Libyen, Egypten och sedan ned genom Sudan, Etiopien och ända ned till Kapstaden i Sydafrika.
-Vi har kört 25000 mil. Filmen är en blandning av dokumentär och road movie. Men själva resan är bara ramen, och det är ingen traditionell dokumentär utan en personlig historia med filosofiska betraktelser över livet och människorna.
Tom gjorde resan tillsammans med Yoshiko Kino, en japanska som han bara känt i några månader. Av rapporterna på hemsidan framgår att de ofta var oense om det mesta och i Egypten blev hon så arg att hon tog sin gula väska och gick. De återförenades dock så småningom och kunde fortsätta äventyret - och bråken.
Under två år i mitten av 80-talet reste Tom runt i världen på motorcykel. Men Afrika hade han kvar att upptäcka. I slutet av 80-talet förlorade han sin vänstra arm i en motorcykelolycka i Los Angeles. Sedan dess är det bilar som gäller.
Att lämna Sverige vid nyårstid i en öppen beach buggy, hur kommer man på en sådan tanke?
-Ambitionen var att åka så snabbt som möjligt genom Europa och vara mesta tiden i Afrika. Där är buggyn en perfekt off-roadbil. Vi visste att det skulle bli kallt och att vi skulle lida. Och det gjorde vi, skrattar Tom.
Den röda hembyggda buggyn som i grunden är en Beetle från 1968, väckte uppmärksamhet vart de kom.
-Och reaktionerna var alltid mycket positiva. Människor blev glada vart vi kom.

<span class='mr'>Motorn brann</span>
De kom bara till södra Sverige innan bilens motor började brinna. Det var nyårshelg och allt var stängt. Men de hade tur och fick hjälp att fixa motorn.
-Under resan har det varit mycket problem med bilen, men aldrig med människor vi mött. I arabländerna är alla inte så förtjusta i amerikaner, men jag blev aldrig illa behandlad.
Problem med bilen och långa väntetider på visum spräckte tidsplanen direkt. I Kairo fick Tom operera bort blindtarmen. Största prövningen var Saharaöknen, en farlig och inte helt frivillig resa. De fick inte visum till Sudan och beslöt att ta den illegala vägen in via öknen för att kunna fortsätta filmen. Den finkorninga ökensanden slank igenom motorns luftfilter och det skulle ta två kraschade motorer innan Tom förstod vad problemet var.
-Sudan var ett märkligt och smutsigt land. I väntan på att reparera bilen och få ett exit-visum för att lagligt kunna lämna landet fick vi bara vistats i ett visst område, som husarrest ungefär. Polisen misstänkte att jag var CIA-agent och höll långa förhör. Och det var 50 grader varmt.

<span class='mr'>"Lekfullt" lejon</span>
Ett stort, djupt sår på baksidan av höger vad och krosskador i foten vittnar om mötet med ett halvvuxet lejon i en privat djurpark i slutet av resan.
-Hon lekte först men så plötsligt bet hon till. Det blev infektion i såret och färd till sjukhus.
Nu väntar ett halvårs arbete med att klippa ihop filmen. BBC och Discovery är intresserade av filmen, men vågade inte riktigt tro på att projektet kunde genomföras.
-Jag är glad att jag inte fick en massa pengar innan vi åkte. Då hade jag inte kunnat arbeta lika fritt, säger Tom, som hoppas få visa upp filmen på bland annat filmfestivalen i Cannes.
Någon mer radio blir det nog inte. Såvida inte en väldigt duktig säljare visar att det går att få ekonomi på det. Nu vill Tom satsa på fler filmer.