Visby Roma Hockey har dominerat den gotländska publikligan under många år, men i år var det allsvenska Visby IBK som drog flest åskådare i snitt per match.

Publikboomen kommer inte av någon tillfällighet.

– Vi spände bågen rejält och mitt uppdrag var att snitta 1000 personer även om många sa att det inte var möjligt. Men det gjorde det tydligen, säger Hans Pedersén.

Visby IBK snittade 1009 personer när säsongen var över, vilket innebär en ökning med 357 personer per match.

– Vi var femma i Sverige bland innebandyklubbar och var med på SVT:s lista över de lag i Sverige som drar mest publik (108 totalt i Sverige). Det har vi aldrig varit tidigare, säger Hans Pedersén.

Hur har ni lyckats locka så många fler åskådare per match?

– Vi har gjort mycket bra, men framför allt var vi väldigt aktiva. Vi har haft ett helt annat tänk genom att sälja biljetter till våra partners och det är nyckeln. På så sätt har väckt intresse hos nya målgrupper genom våra partners.

Det har pratats om att ni skänker bort biljetter...

– Vi säljer biljetter till företag som sedan kan göra vad de vill med dessa och då skänker de oftast dessa i sin tur till sina kunder. Då tar vi in publikintäkten där som i och för sig är reducerad, men vi har i och med det här också byggt på vårt kundregister med över tusen personer som aldrig tidigare varit på innebandy i Ica Maxi Arena. De här människorna kan jag nu kommunicera med via vårt system.

Hur ska ni göra för att behålla dessa?

– Vi ska vara jätteoffensiva. Nu ska vi öka. Intresse föder intresse och folk drar folk. Jag har fler ess i rockärmen som jag tänkte jag skulle dra under hösten.

Samtidigt som klubben är förstås är nöjd med publikökningen kan inte Hans Pedersén undgå att tänka på vad ett SSL-kval hade betytt för publikökningen.

– Tyvärr gick vi inte till kval. Det var i SSL-kvalet det skulle ske. Det hade blivit hysteriskt. Allt låg klart och det var bara för mig att trycka på knappen, men jag fick tyvärr aldrig trycka. Det har jag för avsikt att göra nästa år.

Hans Pedersén tror att nyöppnandet av en arenarestaurang kommer att påverka Visby IBK positivt.

– Vi har en av Sveriges finaste arenor i sitt slag och vår målgrupp attraheras av att kunna träffas före matchen och prata lite och käka en burgare eller nachostallrik. Vi har lidit av att det inte funnits en restaurang under den här säsongen.

Vad har du för planer inför 2018-2019?

– Vi ska öka snittet med minst tio procent (109 personer). Jag ligger bättre till nu. Nu ska vi vässa allt.