Gotlands idrottsförbund har fått i uppdrag av Region Gotland att sköta namnförsäljningen på den nya sporthallen. Tre gotländska företag, Svenska spel, Länsförsäkringar och Geab hade samtliga blivit erbjudna att få namnet.
– Det är företag som stöttat våra representations- och ungdomslag under lång tid. De ska först få chansen att köpa namnet, säger Per Viberg, Visby IBK, Han har tillsammans med Mats Ladebäck, ordförande Gotlands idrottsförbund, hand om försäljningen av namnet.
Under en längre tid har man fört en dialog med företagen. Per Viberg säger att han hoppas att något kan bli klart inom de närmsta veckorna.
– Jag hoppas att vi ska hitta ett starkt företag som vill förknippas med arenan. Ingenting är klart förrän det är klart, det kan vara så att man står utan köpare, säger Per Viberg.
– Det här ska vara en ny affär för gotländsk idrott. Företaget som går in ska inte ta pengar från sina övriga samarbeten och satsningar på representationslag eller ungdomslag. Om man väljer att köpa namnet ska det vara eftersom man vill satsa ytterligare på gotländsk idrott.
Geab har dock valt att hoppa av processen och tacka nej till erbjudandet om att få namnet på arenan.
"Jag kan berätta att Geab har hoppat av dialogen och är inte intresserade av namnet. Vi vill fortsätta satsa våra sponsorpengar på barn- och ungdomsverksamhet över hela Gotland. Därför väljer vi att tacka nej till erbjudandet om namnet", skriver Geab:s marknadschef Johan Granath i ett mejl till Helagotland.se.