"Tror att vi alla har lÀrt oss nÄgonting av detta"

TrÀnaren Daniel Redén döms till böter för att ha tÀvlat med den nervsnittade stjÀrnhÀsten Propulsion. Elitloppsvinnaren belÀggs med livstids startförbud.
–En principiellt viktig dom, sĂ€ger Svensk travsports vd Maria Croon.

HÀsten Propulsion, trÀnad och ledd av Daniel Redén, vann Elitloppet 2020 men har frÄntagits segern. Arkivbild.

HÀsten Propulsion, trÀnad och ledd av Daniel Redén, vann Elitloppet 2020 men har frÄntagits segern. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Trav2022-04-19 09:44

Svensk travsports överdomstol skÀrper ansvars- och disciplinnÀmndens (Stad) dom mot travtrÀnaren Daniel Redén i Propulsion-fallet.

Förutom att RedĂ©n döms enligt det strikta trĂ€naransvaret ska han Ă€ven betala 100 000 kronor i böter. Överdomstolen fastslĂ„r ocksĂ„ att hĂ€sten Propulsion "för alltid ska förbjudas att delta i tĂ€vling".

"En stor lÀttnad"

Svensk travsports vd Maria Croon kommenterar domen, som inte gÄr att överklaga, för TT.

– Vi uttryckte efter beslutet i första instans att det var ett balanserat beslut. Sedan valde trĂ€naren att överklaga det beslutet, vilket vi anslutningsöverklagade. Vad överdomstolen nu har faststĂ€llt Ă€r i linje med det första beslutet samt att man Ă€ven ger böter. Sammantaget Ă€r det en stor lĂ€ttnad över att Ă€rendet Ă€r utagerat, sĂ€ger hon.

– Det Ă€r en principiellt viktig dom. Travsporten har visat att den upprĂ€tthĂ„ller fundamenten om att alla ska tĂ€vla pĂ„ lika villkor.

Propulsion vann Elitloppet 2020, körd av kusken Örjan Kihlström. DĂ€refter visade det sig att hĂ€sten var nervsnittad, vilket strider mot antidopningsreglementet. Nervsnittning resulterar i hĂ€sten inte kan kĂ€nna smĂ€rta. Ingreppet Ă€r förbjudet att tĂ€vla med i Sverige och resten av Europa men tillĂ„tet i USA.

Enligt ett veterinÀrdokument i USA nervsnittades Propulsion 2015, fyra mÄnader innan Redén köpte stjÀrnhÀsten.

"Tufft som fan"

Maria Croon menar att det blir viktigt att sÀkerstÀlla var denna typ av ingrepp Àr tillÄtna.

– Vi behöver vara extra noga i bakgrundsgrundskontrollerna av hĂ€star frĂ„n lĂ€nder med andra regelverk. Jag tror att vi alla har lĂ€rt oss nĂ„gonting av detta, sĂ€ger hon.

TT: Vad har svensk travsport lÀrt sig av detta?

– Att vara Ă€nnu mer uppmĂ€rksamma pĂ„ hĂ€stens historik. Att se till att hĂ€sten Ă€r tĂ€vlingsberĂ€ttigad och undersöka vad den har med sig i bagaget, vilket Ă€r trĂ€narens ansvar att ha koll pĂ„.

– Vi arbetar generellt med att försöka synkronisera hela regelverket och det diskuteras i olika travforum internationellt. Vi Ă€r dock en bra bit dĂ€rifrĂ„n i dagslĂ€get för att, till exempel, djurskyddslagar ser olika ut i olika lĂ€nder, sĂ€ger Maria Croon.

Daniel Redén har inte kommenterat tisdagens dom. Han har tidigare berÀttat att vÀndorna kring Propulsion varit pÄfrestande.

– Det har varit tufft som fan, det Ă€r sĂ„ mycket anspĂ€nning och sĂ„ mĂ„nga minnen som kommer upp. Nu Ă€r Ă€r det bara skönt att det Ă€r över, sade han till Trav365 efter att överdomsförhandlingarna avslutats i mars.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!