Travpremiären på anrika Skrubbs är ett säkert vårtecken, men precis som i fjol tvingas man att tävla inför tomma läktare.
– Det har vi vetat om en tid. Vi hade hoppats kunna genomföra Visby Travfest med publik, men jag tror inte på det heller längre. Kanske vi kan komma igång den första september eller så blir det ingen publik i år heller, säger travbanechefen Mikael Ogestad.
46-åringen tillträdde så sent som i december, men har redan hunnit med en hel del.
Drivet är stort och det märks. Flera projekt är i startgroparna och Visbytravets grafiska profil har fått ett nytt utseende.
Travskolan är en av de viktigaste delarna i verksamheten och har varit i fokus.
– Satsar vi underifrån kan vi också bygga en plattform. Vi har hittat en bra ledare i Jeanette Wahlstam Elm som är travskoleansvarig. Vi har tittat på hur vi ska kunna lyfta pedagogiken och vi har lyft fram ämnen som värderingar och mobbning. Det är viktigt tycker vi.
Travskolan är framtiden och arrangerar förutom kurser även travfritids.
Mikael Ogestad själv föll pladask för travsporten som 14-åring och började tävla för Stall Hassborg. Som 17-åring fick han dispens att börja tävla och debuten skedde på Kalmartravet, men som 21-åring började den civila karriären ta mer plats och till slut hamnade han som ordförande för Visby Travsällskap.
– Det var 20 år sedan, men nu är jag tillbaka och trivs jättebra med att ha min hobby som yrke.
Under de här åren har han följt travet från sidan och hoppas numer med sitt stora kontaktnät få fler att hitta till travet. Det ska finnas vägar in även om du inte har någon bakgrund.
2019 blev Visbytravet landets första kontantfria bana. I år har banbeläggningen bytts ut och just nu pågår arbetet med att byta ut ljud- och ljussystem.
– Det är den största investeringen vi gjort och det kommer att bli ett jättelyft för upplevelsen. De tidigare strålkastarna hade stått där i 20 år och jag ska inte säga att de varit en säkerhetsrisk, men nästan under de sista loppen en mörk period. Med det här nya skulle vi kunna förlänga säsongen och arrangera flera andra typer av event med mera.
Hur står sig Visbytravet i konkurrensen med andra banor skulle du säga?
– Vi håller toppklass när det gäller banunderlaget i Sverige även jämfört med de största banorna. Halmstad och Gävle har haft högt anseende, men vi är däruppe också. De sista åren har vi fått mycket feedback om att banan är bra och är skonsam att tävla på. Därför återvänder tränare som Svante Båth, Claes Sjöström med flera till oss.
Konkurrensen om starthästar är stor mellan banorna, hur gör ni för att få hit hästar från resten av landet?
– Vi är glada över att kunna locka med lika mycket prispengar som i fjol och det var ett bra år. Totalt tävlar vi om cirka tio miljoner under säsongen. Vi får hit bra hästar nu eftersom det är mycket pengar och kanske är konkurrensen här inte fullt så hård som på andra banor alla gånger? Vi försöker också jobba mycket med värdskap och ta hand om gäster på ett bra sätt så att de känner sig välkomna och vill återvända.
Vad vill du driva igenom som travbanechef?
– Jag hoppas att vi ska få arrangera V75. Det är travets elitserie och loket i ATG:s portfölj. Jag kommer åtminstone att lobba för det. Det första jag kan göra är att vara med under tävlingsplaneringen i höst inför nästa år. Där tänker jag räcka upp handen.
Visbytravet har under sina 73 år aldrig fått arrangera V75.
– Det vore ett extra erkännande och ett sätt att testa vår organisation. Skulle vi få det är det som en Almedalsvecka i trav och det börjar redan söndagen före sedan pratar du trav en vecka. Det skulle ge ringar på vattnet.
Vilka svårigheter ser du för Visbytravet?
– Jag har märkt att det är svårt att hålla kvar riktigt bra hästar i och med ö-läget. Men jag skulle önska att vi kunde få vara den här unghästbanan som vi en gång var för 20-30 år sedan. Funcks stall var ju leverantör till Stig H Johansson, men även andra. Vi har väldigt bra uppfödare på Gotland som Ronny och Vanja Olofsson i Stånga med flera, men tänk om vi kunde behålla de här hästarna något år till. Det hade varit något.