I Hejdesprinten förlorade han med en sekunds marginal mot rutinerade Lars-Åke Hägglund.
Den här dagen pressade Sebastian Johansson åter Hägglund hela vägen.
– Det vore kul att slå honom. Han har en annan bil än mig, jag hade ju en likadan tidigare så jag vet hur stor skillnaden är. Därför vore det kul att slå honom, säger Sebastian Johansson kort efter målgång.
Lars-Åke Hägglund, Gotlands MF, har en värstingbil i jämförelse med sina konkurrenter och var än en gång ensam om att starta i 4wd-klassen med sin Ford Fiesta.
Sebastian Johansson gjorde under ett par år en SM-satsning i en liknande bil och känner till skillnaderna väl.
Nu är det en tvåhjulsdriven Nissan Sunny som gäller.
– Det är tufft att mäta sig mot såna bilar, men samtidigt ska jag vara ärlig talat säga att det är inte superlätt att köra en sån bil när det är så smalt heller. Du tjänar ju på den i starten och vägbytena eftersom det går snabbare då, säger Johansson.
I Sommarspecialen som avgjordes i Tingstäde tog sig både Lars-Åke Hägglund och Sebastian Johansson igenom de fyra specialsträckorna på exakt samma tid: 11.39,33.
För att kunna kora en totalsegrare går man därför på den som var snabbast på första sträckan och det var Johansson som därmned fick revansch för den snöpliga sekundförlusten i Hejde.
– Det har varit ett bra rally för oss. Jag var orolig för att det skulle vara lite blött, men det blev snarare tvärtom. Det här regnet som kom har gjort underlaget perfekt på de här smala och kurviga vägarna.
Sebastian Johansson har valt att ta ett steg tillbaka i år efter att tillsammans med co-drivern Jesper Elfver.
– Vi har ingen direkt plan i år. Vi har kört full satsning över tio år så vi tar det lugnare i år. Vi kör vad vi känner för, har råd och tid för, säger Sebastian Johansson.
Han och Jesper Elfver har kamperat ihop sedan JEM 2018 och att det blev så var en ren tillfällighet då planen var att en kille från Katrineholm skulle vara Johanssons sidekick, men fick kliva av.
Jesper Elfver hade efter många år tillsammans med Christoffer "Kicken" Jacobsson tänkt dra sig tillbaka:
– Jag var nöjd, men när Sebbe och frågade om jag ville åka med till Italien och då tänkte jag att det kan jag väl göra. På den vägen är det, säger Jesper Elfver.
Sedan har de tävlat mycket i Tyskland, men också gjort flera SM-satsningar.
– Vi garvade åt det för eftersom han kör lastbil i veckorna så hade vid något tillfälle sovit fler nätter med mig fram till midsommar än vad han gjort med sin sambo, säger Sebastian Johansson.
– Så var det nog hela det året, skrattar Jesper Elfver som fick en nytändning med Sebastian.
– Vi klickade direkt. Det går inte att åka så mycket biltävlingar som vi gjort om det inte klickar för du lever ju uppå varandra i 24/7, fortsätter han.
Om det blir någon nysatsning i större sammanhang låter ekipaget vara osagt.
Satsningen i R5 kostade mycket kraft och framför allt pengar.
– Till slut kändes det som om man inte gjorde så mycket mer än att jaga pengar.
Drömmer du fortfarande om att göra en sån satsning?
– Det är klart att man gör, men då ska vi ha en riktig budget. Du sitter nästan och är orolig för att du ska lägga in framhjulet och det smäller till. Det här är också en dyr bil, men inte som RF:an. Det blir på ett annat sätt, här kör man maxattack hela tiden och dit kom vi aldrig i R5:an även om vi gjorde bra resultat, säger Sebbe Johansson.
RESULTAT
Klassvis resultat (topp 3).
Klass 1, A-C förare, grupp F: 1) Joakim Jacobsson, Rosendal, 12.53,8. 2) Mats Eriksson, Gotlands MF +29,1.
Klass 2, A-C förare, grupp H 2WD: 1) Sebastian Johansson, Gotlands MF, 11.39,3. 2) Alexander Nordahl, Gutarna, +13,9. 3) Andreas Frölander, Gotlands MF, +26,5.
Klass 3, A-C förare, grupp H 4WD: 1) Lars-Åke Hägglund, Gotlands MF, 11.39,3.
Klass 4, A-C förare, grupp E: 1) Mikael Martis, Gotlands MF, 13.23,8. 2) Håkan Steen, Gotlands MF +2,5. 3) Peter Wahlgren, Gutarna, +15,8.