ÅteranvĂ€ndning av padelbollar hĂ„llbar affĂ€rsidĂ©

Padelsportens lavinartade popularitet de senaste Ären för med sig en stor konsumtion av padelbollar. Med sitt UF-företag Back on Court slÄr Filip Devallius ett slag för ökad hÄllbarhet i padelbranschen. Företaget har möjlighet till en riktig storslam vid UF:s nationella tÀvlingar i vÄr.

Filip Devallius vid ett av företagets uppsamlingskÀrl.

Filip Devallius vid ett av företagets uppsamlingskÀrl.

Foto: Jonas BÀckström Thurgren

Padel2022-03-10 19:30

Filip Devallius Àr gotlÀnning och lovande tennisspelare som numera studerar pÄ gymnasium med tennisinriktning i Danderyd. Han har bland annat som 16-Äring varit med i det gotlÀndska tennislaget vid Island Games 2019.

Med UF-företaget Back on Court riktar han sig till padelspelare som tÀnker hÄllbart. AffÀrsidén Àr att öka livslÀngden pÄ padelbollar genom ÄteranvÀndning.

– I regel köper man nya bollar vid varje speltillfĂ€lle, Ă€ven om det finns en del som spelar lite lĂ€ngre med sina bollar. Speciellt i matchsammanhang Ă€r det ju nytt bollrör varje match, sĂ€ger Filip Devallius.

Det medför att det konsumeras mÄnga nyproducerade bollar pÄ ett Är. Hiskeligt mÄnga.

– Det slĂ€ngs 600 miljoner bollar varje Ă„r vĂ€rlden över. Det motsvarar 36 000 ton gummi, och gummi har en nedbrytningstid pĂ„ över 100 Ă„r.  VĂ„r uppfattning Ă€r att kunskapen pĂ„ omrĂ„det Ă€r bristfĂ€llig, bĂ„de bland anlĂ€ggningar och privatpersoner. Det Ă€r ett stort problem som vi vill förĂ€ndra. 

En ytterligare aspekt Àr att bollarna generellt kastas i de vanliga soporna och inte kÀllsorteras.

– Ja precis. Och det Ă€r ocksĂ„ intressant att flera ledande padelkedjor vi intervjuat inte har med miljöaspekten överhuvudtaget i sina planer och presentationer.  

Att en padelboll spricker eller att ytskiktet blir avskavt existerar nÀstintill inte.

– MĂ„nga av de hĂ€r bollarna ser ut som nya nĂ€r de slĂ€ngs, vilket Ă€r helt i onödan. 

Företagets affĂ€rsidĂ© gĂ„r ut pĂ„ att bollar och rör kastas i företagets uppsamlingskĂ€rl pĂ„ padelanlĂ€ggningarna, samlas upp och trycksĂ€tts pĂ„ nytt med en maskin. 

– Vi gĂ„r inte ut med detaljinformation om hur vi Ă„terstĂ€ller trycket, men bollarna fĂ„r det tryck som Ă€r exakt den officiella standarden för nya bollar. VĂ„r affĂ€rsmodell och vĂ„rt koncept Ă€r unikt, sen finns det ett fĂ„tal tidigare aktörer som försökt sig pĂ„ en lösning pĂ„ det hĂ€r problemet.

DÀrefter paketeras bollarna i de ÄteranvÀnda bollrören och skickas ut till de anslutna anlÀggningarna som sÀljer bollarna i sina shoppar.

– Gotland Ă€r pĂ„ flera sĂ€tt en vĂ€ldigt bra pilotmarknad och hĂ€r har vi Visby Tennisklubb och Padel Sports Club Visby som bĂ„de har insamlingskĂ€rl och sĂ€ljer vĂ„ra bollar. Vi har insamling Ă€ven pĂ„ Gotland Padel Center. 

Björn CarlnĂ€s Ă€r sportchef i Visby tennisklubb, en av anlĂ€ggningarna som samarbetar med Back on Court. Han ser flera fördelar med konceptet och tycker det ligger rĂ€tt i tiden. 

– Det hĂ€r Ă€r en jĂ€ttebra grej sett ur hĂ„llbarhetsperspektivet och vidare Ă€r det ekonomiskt förmĂ„nligt för padelspelarna. Konceptet gĂ„r det verkligen att bygga vidare pĂ„ och utveckla Ă€ven med tennisbollar, sĂ€ger Björn CarlnĂ€s.

Priset för Back on Courts bollrör Ă€r satt till 49 kronor. 

– Man kan sĂ€ga att det Ă€r halva priset jĂ€mfört med nya bollar, sĂ€ger Filip Devallius.

Hur reagerar bolltillverkarna?

– Det Ă€r en intressant och viktig frĂ„ga för oss. Vi vill ju snarare se ett framtida samarbete mellan oss och bolltillverkarna, Ă€n att ses som en konkurrent. Vi hjĂ€lper ju till att minska deras klimatavtryck. 

UF-företaget, som Filip driver tillsammans med fyra klasskamrater, kan bli rikligt prisade i slutet av mars.

De kan kamma hem titeln pĂ„ riksnivĂ„ i tĂ€vlingarna/kategorierna Ă„rets UF-företag, Årets affĂ€rsplan, Årets innovation och Årets vara. 

– VĂ„rt koncept har landat vĂ€l hos Ung Företagsamhet. Det Ă€r jĂ€tteroligt och ska bli vĂ€ldigt spĂ€nnande, sĂ€ger Filip Devallius. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!