När SSL-laget Thorengruppen aviserade att de inte kommer anmäla sig för spel nästa säsong stod det klart att det denna säsong skulle räcka med en topp två-placering i allsvenskan för att ta steget upp. Det säkrade Visby IBK i lördags och laget ser nu fram emot spel i högstaligan för första gången på fem år.
Steget upp innebär också utmaningar, där den ekonomiska aspekten ses som den största, enligt klubbens marknadsansvarig Hans Pedersén. Anmälningsavgiften för SSL ligger på 100 000 kronor och klubben räknar med cirka 1,5 miljoner kronor i resebudget under nästa säsong.
– Det är klart att det blir en ekonomisk utmaning, sen skulle jag dock vilja säga att om man tittar på exempelvis resesidan så är det inte någon större skillnad mot vad det är i dag. Vi har ett vatten emellan och det är dyrt oavsett, säger Hans Pedersén och fortsätter:
– Men ja, det är klart att det kommer kosta mer, men det finns också mer möjligheter till intäkter när man spelar SSL. Vi hoppas ju att vi kan öka publikintäkterna och vi hoppas få med oss fler gotländska företag.
Hans Pedersén menar att det för det mesta kommer handla om ”business as usual” och att klubben kommer jobba hårt med att hitta nya sponsorer samt utveckla redan befintliga samarbeten.
– Vi kommer fortsätta jobba hårt och det handlar om att lyssna på vad våra partners vill ha och kunna erbjuda bra paketeringar och nätverk. Vi jobbar jättehårt med att vårt företagsnätverk ska växa nu och där har vi kommit en bit på vägen, men har väldigt långt kvar. Men vi har tagit in folk som jobbar med den typen av frågor och som kan nätverk, säger Hans Pedersén.
Han tror inte heller att det avancemanget till högstaligan kommer ha någon större påverkan på nästa säsongs biljettpriser.
– Det är klart att man kan välja att ta betalt för att vi gått upp en division, men det handlar snarare om att få fler att betala. Vi vill kunna leverera en underhållningsprodukt till en vettig peng. Exempelvis har vi en enorm kundbas i barnfamiljer, och då finns det ingen anledning att hissa priser och bli giriga. Att få många att komma och betala för vår produkt är det viktiga. Sen är det möjligt att vi kanske höjer med en tia, men det kan jag inte svara på i dag, säger Hans Pedersén.