I mitten av mars beslutade Nordic sport och event att flytta fram Golfa Gotland Runt till september. Nu stÄr det klart att det inte blir nÄgot StÄngebroslaget eller City Run i Linköping som man ocksÄ arrangerar, pÄ grund av restriktionerna av covid-19.
â Det Ă€r tuffa tider för oss just nu. StĂ„ngebroslaget som vi Ă€r promotor för, bara dĂ€r tappar vi omkring 350 000 kronor i rena pengar eftersom det inte blir av i Ă„r, sĂ€ger Conny Bohlin.
Just nu Àr fokus pÄ att kunna fÄ till ett GGN i höst, men det Àr fortfarande oklart om det gÄr att genomföra. Inte minst med tanke pÄ de tappade intÀkterna genom minskat antal anmÀlda förare, uteblivna partner intÀkter och publikintÀkter.
â Vi vill sĂ„klart att GGN i första hand ska genomföras som vanligt, men vi vet redan nu att om vi genomför det sĂ„ kommer vi tappa minst 1,5 miljoner i omsĂ€ttning pĂ„ uteblivna partnerintĂ€kter och minskat antal förare, sĂ€ger han.
Trots dystra tider Àr Conny Bohlin hoppfull inför höstens stora hÀndelse pÄ ön dÄ man sedan i mars arbetat med en plan B för att kunna genomföra ett GGN Àven om nuvarande restriktioner rÄder.
â Flera löplopp började ju skapa virtuella varianter, Göteborgsvarvet till exempel. SĂ„ vi började leka med tanken att göra nĂ„got liknande för GGN, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Det hela har blivit till en app med tracking av GGN-banan tillsammans med en röststyrning som förarna kan ha i öronen under loppet.
Motorcykelförbundet har godkÀnt att om det bedöms att tÀvlingen inte gÄr att genomföra sÄ stÀller man den tionde september om till GGN world wide.
â DĂ„ kör vi istĂ€llet GGN pĂ„ 100 banor runt om i Europa med app istĂ€llet. Man kör alltsĂ„ sitt eget GGN pĂ„ sin hemmabana. Det blir istĂ€llet en GGN segrare per bana och det Ă€r fritt till klubborna runt om i landet att sĂ€tta upp en bana, sĂ€ger han.
Conny Bohlin menar att alternativet inte Àr optimalt. BesöksnÀringen blir den stora förloraren eftersom loppet delvis inte körs pÄ Gotland.
â Det blir i sĂ„ fall inget vanligt GGN i Ă„r, men det Ă€r ett bra alternativ som gör att vi kan överleva till nĂ€sta Ă„r. Om vi som bolag gĂ„r i konkurs i Ă„r, ja dĂ„ blir det heller inget GGN kommande Ă„r, sĂ€ger han.
Man hoppas att genom det virtuella GGN kunna locka omkring 2000 förare.