I helgen, 10–11 maj, är det premiärtävling i årets Enduro-SM. Den arrangeras på Gotland, vilket är första gången någonsin som SM:et kommer till ön.
– Jag tror att det kan bli en publikfest. Vi ser ju runt GGN hur mycket uppståndelse det är och då är det inte alltid alla från Sverige-eliten som kommer. I helgen gör de det och jag tror också att vi gynnas av att det är premiär för 2025, säger Robert Kvarnström från arrangörsklubben Gotland Enduro Cross MS.
SM:et pågår dagtid både lördag och söndag och den första starten på lördagen är 09.00, och den första på söndagen är 08.00, vid trafikövningsplatsen (halkbanan) i Visby där depå och tävlingscenter håller till.
Tävlingen består sedan av fyra specialprov. Det första är vid Motorgropen vid P18, det andra vid crossbanan i Follingbo, tredje vid crossbanan i Fole och fjärde vid ”Tippen” (Skogsholmsbanan).
– De bästa publikplatserna är ”Tippen” och Motorgropen vid P18. ”Tippen” är ju ett extremprov, så det är uppbyggt med stockar, stenar, traktordäck och så vidare på startrakan. Det är väldigt publikvänligt, säger Robert Kvarnström.
När ska man vara på plats för att se förarna?
– De första förarna kommer till Motorgropen cirka 09.10. Sen är de vid ”Tippen” ungefär vid 11.00. Sen kommer de tillbaka till Motorgropen vid cirka 12, och är tillbaka på ”Tippen” igen vid 14 ungefär. Så det snurrar på och eftersom det tar en stund för förarna att ta sig runt, så hinner man ta sig emellan de olika platserna.
Vid ”Tippen” kommer det finnas tilltugg i form av hamburgare, korv och en kakbuss som serverar bland annat kakor och mjukglass. Parkering vid de olika platserna kommer vara tydligt skyltade.
Vilka är favoriterna?
– Mikael Persson och Max Ahlin. Båda har ju vunnit GGN. Max vann förra året och ”Micke” har vunnit två på Tofta.
Hur många förare är det totalt?
– Det är 220 förare. Det är oförskämt bra. Jag var lite orolig i början av förra veckan, då var det 140 anmälda. Den stora snackisen har ju varit färjorna, att det är så dyra priser. Det kostar ju närmare 5–6 000 kronor för att komma hit.
Är det något mer som publiken borde veta om?
– I slutet på dagen när det sista specialprovet är åkt, runt 16.30–17, då ska förarna över till depån (trafikövningsplatsen) och kränga däck. Det brukar vara lite spektakulärt. Då får de 15 minuter på sig och förarna måste göra det själva. Det brukar vara kul att kolla på och så kan man få autografer av förarna när de är klara.