Efter STCC:s konkurs i februari 2019 har det varit en kämpig säsong för TCR Scandinavia, som försökt axla manteln som kungaklassen i svensk racing. Men inför säsongen 2020 tycker Greger Peterson, vd för TCR Scandinavia, att förutsättningarna ser mycket ljusare ut.

Nytt i kalendern blir Copenhagen Grand Prix i början av augusti. TCR blir en klass i ett tidigare etablerat koncept av racing i den danska huvudstaden.

Det är ett stadslopp som danskarna kört i flera år. Det är otroligt populärt, enormt mycket folk, säger Greger Petersson.

"Stort startfält"

TCR förstärker också med en ny promotor. Den tidigare STCC-föraren Micke Ohlsson Bern går in i en aktiv roll för att utveckla och etablera konceptet.

Prioritet är att se till att vi får ett stort startfält, säger han.

Han ska bland annat arbeta med att få tillbaka etablerade team och hitta nya aktörer.

Mitt uppdrag är att göra svensk elitracing stark igen, säger Ohlsson Bern.

Redan nu flaggas för att Hyundai kommer att stå på startlinjen nästa år. Och flera andra märken som utvecklar TCR-bilar kan bli aktuella. Situationen är helt annorlunda än det var inför förra säsongen.

Jag är helt övertygad om att vi får ett större startfält nästa år, säger Greger Petersson.

Inför prispengar

En annan faktor som ska locka flera team är att TCR också inför prispengar. Varje tävlingshelg kommer 100 000 kronor att fördelas bland de mest framgångsrika förarna och teamen.

Men något tv-avtal finns däremot inte. Ett avtal är viktigt för teamen i sin jakt på sponsorer. Under 2019 har loppen visats på Svenska Bilsportförbundets hemsida, något som många har uppfattat som en nödlösning.

Jag har goda förhoppningar att vi inom en snar framtid ska kunna presentera ett tv-avtal. Vi har kommit långt i förhandlingarna men vi är inte i mål, säger Greger Petersson.

Inför lördagens final leder STCC-mästaren från 2017, Robert Dahlgren. Han har 21 poäng till godo på tvåan Tobias Brink och 31 poäng på trean Andreas Ahlberg.