NĂ„gra av motorvĂ€rldens största har engagerat sig i Extreme E. Formel 1-stjĂ€rnorna Lewis Hamilton och Nico Rosberg driver varsitt stall och bland förarna finns fyra svenskar; rallycrosstjĂ€rnorna Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson â samt Mikaela Ă hlin-Kottulinsky.
Första deltĂ€vlingen sker i ökenomrĂ„det i Saudiarabien. LĂ€ngre fram körs tĂ€vlingar pĂ„ bland annat Grönland och i Chile â för att lyfta fram klimatutmaningarna vĂ€rlden stĂ€lls inför.
I tĂ€vlingarna turas en kvinnlig och en manlig förare om att köra bilen â för att lyfta fram jĂ€mstĂ€lldhet.
Den första tÀvlingsdagen kördes kvalet och pÄ söndagen avgörs finalen. Det har varit utmanande att tÀvla i öknen.
ââDet Ă€r första gĂ„ngen jag kör i sand och öken. BĂ„de jag och Jenson kommer frĂ„n banracing, dĂ€r man kĂ€nner till banan pĂ„ förhand. I rally har man noter och kartlĂ€sare, i Dakar kör man flera hundra kilometer. HĂ€r rĂ€knas sekunder snarare Ă€n minuter och vi har bara en chans, berĂ€ttar Mikaela Ă hlin-Kottulinsky.
Jenson heter Button i efternamn, britten som vann formel 1-mÀsterskapet 2009 och som kör tillsammans med svenskan i ett stall han sjÀlv driver.
Alla nybörjare
I startfĂ€ltet finns flera av vĂ€rldens mest erfarna förare frĂ„n rally, rallycross och formel 1 â men i Ă„r Ă€r alla nybörjare pĂ„ sitt sĂ€tt.
ââVi har haft problem med tekniken. Hittills har jag inte haft ett enda varv pĂ„ banan med samma prestanda, sĂ€ger Mikaela Ă hlin-Kottulinsky.
Alla stall har likadana bilar med samma slags teknik. Under skalet pĂ„ âOdyssey 21â, sitter chassi och teknik frĂ„n Spark och Williams. De tvĂ„ elmotorerna ger en total effekt pĂ„ 550 hĂ€stkrafter och 920 newtonmeter.
Det Àr mer Àn i Formel E och rally-VM, men mindre Àn i rallycross. En representant frÄn Spark berÀttar att vÀrmen har gjort att man varit tvungna att sÀnka effekten för att undvika att batteri och motor överhettas. Men att man överlag Àr nöjda med att ha sÄ mÄnga bilar i startfÀltet.
För att begrĂ€nsa tĂ€vlingens koldioxidavtryck â som kompenseras för genom olika aktioner â har man decimerat personalen till sju per stall och pĂ„ tĂ€vlingsplatsen finns endast reservdelar för tvĂ„ bilar.
Grundaren Alejandro Agag, som Àven startat Formel E, sÀger att man mÄste vara flexibel nÀr man startar en ny tÀvlingsform.
ââVi har Ă€ndrat tĂ€vlingsreglerna under resans gĂ„ng och de kan komma att Ă€ndras ytterligare. FrĂ„n början var tanken att flera bilar skulle tĂ€vla mot varandra i samma heat men pĂ„ grund av dammet och sikten var vi tvungna att tĂ€nka om, sĂ„ nu kör varje lag en och en fram till finalerna under söndagen.
"Ingen Àr perfekt"
PÄ frÄgan om han inte anser att det Àr kontroversiellt att ha ett lopp i en oljediktatur som bryter mot mÀnskliga rÀttigheter, utfÀrdar dödsstraff och begrÀnsar kvinnors frihet svarar han blankt nej.
ââIngen Ă€r perfekt â i sĂ„ fall hade vi behövt hĂ„lla alla deltĂ€vlingar i Vatikanstaten.
Han tycker att man mÄste stötta och uppmuntra ett land som har pÄbörjat en förÀndring i rÀtt riktning. För tre Är sedan fick kvinnor inte köra bil hÀr. Och Extreme E Àr den första motorsportstÀvlingen med lika mÄnga kvinnor som mÀn pÄ startfÀltet.
TT: Hur Àr det att tÀvla i ett land dÀr kvinnor inte har samma rÀttigheter som mÀn?
ââDet var lite frustrerande att de manliga förarna kom igenom passkontrollen snabbare Ă€n oss tjejer. Vi var tvungna att gĂ„ till en speciell lucka. Och pĂ„ hotellet tilltalar personalen mig med Mister Mikaela, sĂ€ger Ă hlin-Kottulinsky.
Hon fortsÀtter:
ââMen anledningen till att vi startar hĂ€r Ă€r att Saudiarabien har vĂ€rldens största sammanhĂ€ngande ökenomrĂ„de och varje deltĂ€vling syftar till att belysa vilka problem klimatförĂ€ndringarna skapar pĂ„ olika platser. Men jag hoppas ocksĂ„ att budskapet om att kvinnor och mĂ€n tĂ€vlar pĂ„ samma villkor och att vĂ„ra prestationer rĂ€knas lika ska nĂ„ fram.
För Jenson Button var Extreme E intressant eftersom elbilar och hÄllbarhetstÀnk Àr nÄgot som ligger i tiden.
ââNĂ€r det kommer till att hitta sponsorer Ă€r det troligtvis den bĂ€sta kategorin som finns inom motorsporten just nu, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââDet Ă€r elektriskt, det Ă€r ny teknologi som vi kommer att anvĂ€nda i personbilar inom 10-15 Ă„r och det Ă€r âwheel-to-wheel actionâ med de bĂ€sta förarna i vĂ€rlden, manliga och kvinnliga. Och det har aldrig hĂ€nt förut, sĂ€ger Jenson Button.
TT: Varför valde du Mikaela som din teamkamrat?
ââJag testade flera tjejer och Mikaela körde rĂ€tt överstyrt, lite âScandinavian Flickâ. Hennes körstil var vacker att se pĂ„ och hon var snabb pĂ„ testerna.
ââMen jag ville att hon skulle köra lite smidigare. DĂ„ Ă€ndrade hon körstil direkt och att hon kunde anpassa sig sĂ„ snabbt imponerade pĂ„ mig.
Julia Brzezinska/TT