Svenskan som kör extrema elbilsrallyt i öknen

Extreme E Àr elbilstÀvlingen som lockat nÄgra av sportens största stjÀrnor med ambitionen att göra skillnad för klimatet och jÀmstÀlldheten. Bland förarna finns Sveriges frÀmsta kvinnliga racingförare.
–Detta Ă€r utan tvekan det svĂ„raste jag har gjort, sĂ€ger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, inför första deltĂ€vlingen i Saudiarabien.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky med Jenson Button. De tvĂ„ kör ökenrallyt Extreme E Desert X Prix 2021 för elbilar i Saudiarabien tillsammans.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky med Jenson Button. De tvĂ„ kör ökenrallyt Extreme E Desert X Prix 2021 för elbilar i Saudiarabien tillsammans.

Foto: Julia Brzezinska/TT

Bilsport2021-04-04 06:43

NĂ„gra av motorvĂ€rldens största har engagerat sig i Extreme E. Formel 1-stjĂ€rnorna Lewis Hamilton och Nico Rosberg driver varsitt stall och bland förarna finns fyra svenskar; rallycrosstjĂ€rnorna Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson – samt Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Första deltĂ€vlingen sker i ökenomrĂ„det i Saudiarabien. LĂ€ngre fram körs tĂ€vlingar pĂ„ bland annat Grönland och i Chile – för att lyfta fram klimatutmaningarna vĂ€rlden stĂ€lls inför.

I tĂ€vlingarna turas en kvinnlig och en manlig förare om att köra bilen – för att lyfta fram jĂ€mstĂ€lldhet.

Den första tÀvlingsdagen kördes kvalet och pÄ söndagen avgörs finalen. Det har varit utmanande att tÀvla i öknen.

– Det Ă€r första gĂ„ngen jag kör i sand och öken. BĂ„de jag och Jenson kommer frĂ„n banracing, dĂ€r man kĂ€nner till banan pĂ„ förhand. I rally har man noter och kartlĂ€sare, i Dakar kör man flera hundra kilometer. HĂ€r rĂ€knas sekunder snarare Ă€n minuter och vi har bara en chans, berĂ€ttar Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Jenson heter Button i efternamn, britten som vann formel 1-mÀsterskapet 2009 och som kör tillsammans med svenskan i ett stall han sjÀlv driver.

Alla nybörjare

I startfĂ€ltet finns flera av vĂ€rldens mest erfarna förare frĂ„n rally, rallycross och formel 1 – men i Ă„r Ă€r alla nybörjare pĂ„ sitt sĂ€tt.

– Vi har haft problem med tekniken. Hittills har jag inte haft ett enda varv pĂ„ banan med samma prestanda, sĂ€ger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Alla stall har likadana bilar med samma slags teknik. Under skalet pĂ„ ”Odyssey 21”, sitter chassi och teknik frĂ„n Spark och Williams. De tvĂ„ elmotorerna ger en total effekt pĂ„ 550 hĂ€stkrafter och 920 newtonmeter.

Det Àr mer Àn i Formel E och rally-VM, men mindre Àn i rallycross. En representant frÄn Spark berÀttar att vÀrmen har gjort att man varit tvungna att sÀnka effekten för att undvika att batteri och motor överhettas. Men att man överlag Àr nöjda med att ha sÄ mÄnga bilar i startfÀltet.

För att begrĂ€nsa tĂ€vlingens koldioxidavtryck – som kompenseras för genom olika aktioner – har man decimerat personalen till sju per stall och pĂ„ tĂ€vlingsplatsen finns endast reservdelar för tvĂ„ bilar.

Grundaren Alejandro Agag, som Àven startat Formel E, sÀger att man mÄste vara flexibel nÀr man startar en ny tÀvlingsform.

– Vi har Ă€ndrat tĂ€vlingsreglerna under resans gĂ„ng och de kan komma att Ă€ndras ytterligare. FrĂ„n början var tanken att flera bilar skulle tĂ€vla mot varandra i samma heat men pĂ„ grund av dammet och sikten var vi tvungna att tĂ€nka om, sĂ„ nu kör varje lag en och en fram till finalerna under söndagen.

"Ingen Àr perfekt"

PÄ frÄgan om han inte anser att det Àr kontroversiellt att ha ett lopp i en oljediktatur som bryter mot mÀnskliga rÀttigheter, utfÀrdar dödsstraff och begrÀnsar kvinnors frihet svarar han blankt nej.

– Ingen Ă€r perfekt – i sĂ„ fall hade vi behövt hĂ„lla alla deltĂ€vlingar i Vatikanstaten.

Han tycker att man mÄste stötta och uppmuntra ett land som har pÄbörjat en förÀndring i rÀtt riktning. För tre Är sedan fick kvinnor inte köra bil hÀr. Och Extreme E Àr den första motorsportstÀvlingen med lika mÄnga kvinnor som mÀn pÄ startfÀltet.

TT: Hur Àr det att tÀvla i ett land dÀr kvinnor inte har samma rÀttigheter som mÀn?

– Det var lite frustrerande att de manliga förarna kom igenom passkontrollen snabbare Ă€n oss tjejer. Vi var tvungna att gĂ„ till en speciell lucka. Och pĂ„ hotellet tilltalar personalen mig med Mister Mikaela, sĂ€ger Åhlin-Kottulinsky.

Hon fortsÀtter:

– Men anledningen till att vi startar hĂ€r Ă€r att Saudiarabien har vĂ€rldens största sammanhĂ€ngande ökenomrĂ„de och varje deltĂ€vling syftar till att belysa vilka problem klimatförĂ€ndringarna skapar pĂ„ olika platser. Men jag hoppas ocksĂ„ att budskapet om att kvinnor och mĂ€n tĂ€vlar pĂ„ samma villkor och att vĂ„ra prestationer rĂ€knas lika ska nĂ„ fram.

För Jenson Button var Extreme E intressant eftersom elbilar och hÄllbarhetstÀnk Àr nÄgot som ligger i tiden.

– NĂ€r det kommer till att hitta sponsorer Ă€r det troligtvis den bĂ€sta kategorin som finns inom motorsporten just nu, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Det Ă€r elektriskt, det Ă€r ny teknologi som vi kommer att anvĂ€nda i personbilar inom 10-15 Ă„r och det Ă€r ”wheel-to-wheel action” med de bĂ€sta förarna i vĂ€rlden, manliga och kvinnliga. Och det har aldrig hĂ€nt förut, sĂ€ger Jenson Button.

TT: Varför valde du Mikaela som din teamkamrat?

– Jag testade flera tjejer och Mikaela körde rĂ€tt överstyrt, lite ”Scandinavian Flick”. Hennes körstil var vacker att se pĂ„ och hon var snabb pĂ„ testerna.

– Men jag ville att hon skulle köra lite smidigare. DĂ„ Ă€ndrade hon körstil direkt och att hon kunde anpassa sig sĂ„ snabbt imponerade pĂ„ mig.

Julia Brzezinska/TT

Fakta: Förarna i Extreme E

ABT Cupra XE: Mattias Ekström, Sverige och Claudia HĂŒrtgen, Tyskland.

Acciona Sainz XE Team: Carlos Sainz, Spanien och Laia Sanz, do.

Andretti United Extreme E: Timmy Hansen, Sverige och Catie Munnings, Storbritannien.

Hispano Suiza Xite Energy Team: Oliver Bennett, Storbritannien och Christine Giampaoli Zonca, Spanien.

JBXE: Jenson Button, Storbritannien och Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Sverige.

Rosberg X Racing: Johan Kristoffersson, Sverige och Molly Taylor, Australien.

Segi TV Chip Ganassi Racing: Kyle Leduc, USA och Sara Price, do.

Veloce Racing: Stéphane Sarrazin, Frankrike och Jamie Chadwick, Storbritannien.

X44: Sébastien Loeb, Frankrike och Cristina Gutierrez, Spanien.


Fakta: DeltÀvlingarna i Extreme E

3-4 april Saudiarabien, 29-30 maj Senegal, 28-29 augusti Grönland, 24-25 oktober Brasilien, 11-12 december Chile.


Fakta: Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Ålder: 28 Ă„r.

Bakgrund: Född i Karlstad i en riktig bilsportfamilj. Efter att ha börjat med gokart och testat banracing och rallycross blev hon 2018 första kvinna att vinna ett lopp i STCC, den svenska standardvagnsserien.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!