Svenska rallyt blev en revansch för belgaren Thierry Neuville som vann det hela. Johan Holmberg hade vissa möjligheter att skrälla, men med kraschen på den sjätte specialsträckan tappade han en halvtimme och var med det borta från den möjligheten.
– Vi undvek i alla fall att få ett träd rakt i dörren vid mig, smällen tog längre fram och framhjulet hängde och dinglade. Vi hade reservdelar i bilden och började meka där, men då tappade vi 30 minuter, säger Johan Holmberg.
Bilen kom i ordning och ekipaget fortsatte. Publiken bjöds på en uppvisning vid skidbacken i Hagfors.
– Jag körde på fyrans växel på väg ner så vi kom väl upp i 130 till 140 kilometer i timmen. Sen flög vi 32 meter innan vi landade, så där satte vi Gotland på kartan. Man ser bara himmel genom framrutan när man flyger genom luften, det är bara att sikta och hoppas på det bästa där. Det kommer en tvär kurva nästan direkt efteråt, så man hinner inte tänka så mycket innan den kommer, säger Johan Holmberg.
Under Slutet av tävlingen kom han och kartläsaren Christoffer Bäck bättre överens med bilen och skaffade sig viktiga lärdomar som kan komma till pass under SM-serien.
– Nu har vi 30 mil i bilen. En av grejerna vi upptäckt är att det funkar bättre med ett nytt notsystem, det passar den här bilen bättre.
En riktigt trött Johan Holmberg passar också på att berätta:
– Vi har haft jättekul. Nu känns det verkligen som att vi har kommit in i det här.
I helgen fortsätter SM-serien med Östersunds vinterrally.