De senaste åren har Alexander Holmberg legat lite lågt med racingen. 2009 började han med sin Ginetta G20 och testade bland annat på Spa-banan i Belgien. Sen blev det full säsong 2011 och 2012, 2014 var senaste racet, då på Falkenbergs racebana innan årets säsong.
– Jag fick ett ryck och tänkte egentligen mest köra lite på kul i år, såg att det var ganska många i klassen så det kändes lite lockande, säger Alexander Holmberg.
Men när han väl satt igång med sitt tävlande så ville han naturligtvis också nå så framskjutna placeringar som möjligt och inför förra helgens avslutande två race på Mantorp Park ledde han klassen, men det var stenhårt och jämnt i toppen.
– Första racet fick jag inte till bilen ordentligt, och slutade fyra där, men jag hade fyra poängs försprång inför det andra och säsongens sista och avgörande race, säger han.
Då hade han fått ordning på bilen som var precis som den skulle.
– Jag var ändå rätt nervös inför sista racet, men det brukar gå ganska bra då, säger han.
G20-klassen kör sina race tillsammans med G40-klassen så i starten var Holmberg sexa-sjua.
Sen var det en tuff kamp mellan Holmberg och jagande Otto Gullberg.
– Han lyckades köra om mig på rakorna och sen tog jag mig förbi honom i de kurviga partierna, säger Holmberg.
Kampen fortsatte med Holmberg i ledningen till det var tre-fyra varv när en förare dök in och försökte vinna placeringar, både Holmberg och Otto Gullberg kom med bredställ, men Holmberg lyckades reda upp situationen och kunde till slut vinna sista racet och hela klassen.
– Det var riktigt skoj, jag tänkte ju egentligen bara köra lite på skoj den här säsongen, men när man väl sitter i bilen så vill man naturligtvis vara med och slåss om placeringarna, säger han.
Nu är vinnarbilen till salu, det var den även innan finalhelgen på Mantorp.
Och en eventuell köpare var också på plats för att se vad den gick för, bättre reklam än en seger och totalvinst i klassen kan man knappast slå.
– Vi får se om det blir någon affär i så fall ska jag byta klass och köra i G40-klassen nästa säsong, det skulle varit kul, säger Alexander Holmberg.
I G40 är det ungefär samma motor som i G20, men cirka 30 hästar mer så den ger 165 hästar och det är en täckt bil i stället för G20:s öppna bil och med en sekventiell växellåda.