Tredje raka segern för John Karlsson

BILSPORT: Det blev seger 2004 och seger 2005.
I går fullbordade John Karlsson en "hattrick" i Rally Gotland med att ta hem sin tredje seger med 23 sekunders marginal.
- Helt underbart, säger den lycklige vinnaren som därmed blev den förste i tävlingens historia att vinna tre år i rad.

Sport2006-04-24 06:00
Efter tredjeplatsen 2003 och de två förstaplatserna 2004 och 2005 var förstås Taxinge MK-föraren John Karlsson en av de förhandstippade segrarna i årets Rally Gotland.
Som GT-sporten kunde berätta i lördags inledde John Karlsson även årets tävling bra, och sörmlänningen ledde efter första dagen. Karlsson kunde sedan genomföra lördagens fyra specialsträckor utan missöden och den tredje segern på gotländsk mark var därmed i hamn.
- Det är en tuff tävling, som sliter väldigt hårt på materialet. Så det gäller att man har koll på bitarna, ler John Karlsson.

Servotrubbel
Koll på både bil och delar verkade dock Taxingeföraren ha. Det enda "materiella" problemet var en styrservoslang, som brast under sista specialsträckan, men då var det inte mer än runt tre kilometer kvar till målgång.
- Jag visste att det inte var långt kvar men jag fick slå av på tempot litegrann. Men det gjorde ingen större skillnad, menar John Karlsson.
Trots servoproblemen körde John Karlsson, som har Thomas Carlsson vid sin sida som kartläsare, en och en halv sekund snabbare än tvåan Magnus Mellqvist på sista specialsträckan, och tre sekunder snabbare på näst sista.

Älskar Tofta
Segermarginalen blev därmed denna gång 22,7 sekunder.
- Vi chocköppnade på första sträckan och gick ut hårt. Då var ju Mats (Jonsson, regerande svensk mästare, GT:s anm.) fortfarande med, och om han hade fått en stor ledning från början hade det varit svårt att göra något, resonerar John Karlsson.
Nu fick i stället den värmländske konkurrenten problem med bilen och bröt efter två sträckor, så Karlsson behövde aldrig riktigt bekymra sig för just Mats Jonsson. Karlsson gick i mål med 15 sekunders marginal redan på SS 1.
- På andrasträckan snurrade vi på asfalten, men vi var ändå etta i mål. Tredjesträckan på Tofta älskar jag, och där vann vi igen med 15 sekunder. Fjärde och femte sträckan var heller inga problem, och på sjätte, sista, sträckan var det väl mest att åka på som vanligt, sammanfattar John Karlsson.
Segrande John Karlsson var 23 sekunder före tvåan Magnus Mellquist med kartläsare Erica Jansson, SMK Söderhamn, och ytterligare 54 sekunder före trean Joakim Längberg/Henrik Carlsson, Linköping.
Segern i år var komfortabel jämfört med de två senaste åren. 2004 ledde Karlsson med nästan en minut men fick punktering på näst sista sträckan. Magnus Mellquist, tvåa även i år, vann den sträckan och ledde med åtta sekunder inför sista, men Karlsson tog in och vann sistasträckan med elva sekunders marginal.
I fjol låg John Karlsson tvåa inför sistasträckan men ledande Kjell Hansson körde sönder två drivaxlar på en och samma sträcka och tvingades bryta.
94 ekipage fanns anmälda till årets tävling. 93 kom till start.
Runt 35 bilar bröt årets tävling. "Lite väl många, och något fler än förra året", bedömer tävlingsledaren Jane Erixon.
Tävlingen försenades med över totalt cirka tre timmar, dels med anledning av en arrangörsmiss då ett parti saknade tillräcklig avspärrning, dels på grund av två olyckor. I en och samma kurva på specialsträcka fem åkte två ekipage av vägen, med omfattande räddningsinsats som följd i ett av fallen. Ingen skadades allvarligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!