Ingen är lika förknippad med Visby IBK som Per Viberg. De senaste åren har han fokuserat mest på sponsring och marknadsfrågor, men det finns ingen anledning att ifrågasätta hans inflytande i föreningen även när det gäller andra frågor.
På måndagen, knappt två dygn efter att Visby IBK åkt ur allsvenskan, höll han ett första möte för att lägga upp planerna för framtiden.
Det handlade om sponsring och hur Visby IBK ska presenteras för samarbetspartners, men Per Viberg har så klart tydliga åsikter om allt som hänt och vad som måste göras rent sportsligt.
– Om vi hade klarat kontraktet har jag svårt att se hur vi skulle ha överlevt. vi hade tvingats värva spelare i ett kärvt läge, och antagligen hade vi stått där till hösten med ett inte slagkraftigt lag. Då hade vi blivit slagpåsar i serien och intresset för Visby IBK skulle sakta dö ut, säger han.
Att åka ned i ettan var alltså helt nödvändigt, enligt Per Viberg.
– Det är ett steg tillbaka, men ett steg i rätt riktning. Nu får vi chansen att satsa på våra unga lokala spelare, vi kan samla kraft och tack vare nedflyttningen går det att ha kvar det långsiktiga målet att nå Superligan, säger han.
En degradering behöver alltså inte, enligt Viberg, innebära minskade intäkter och publiksiffror. Tvärtom.
– Jag tror att vi kommer ha fler på våra matcher nästa säsong. Och jag tror definitivt att vi kan göra Visby IBK till ett intressant lag för sponsorer.
Till viss del handlar det om att innebandyn, äntligen ska tilläggas, insett att seriesystemet behövt en uppgradering. Nästa säsong kommer ettan till fyran i de högsta serierna (division 1 inkluderad) att få kvalspela. Därmed lever säsongen längre, det blir fler matcher av avgörande karaktär.
– Det är viktigt och ett stort steg framåt. Nu kommer serien inte att vara avgjord så tidigt, säger Per Viberg.
Kommer du ta på dig sportsligt ansvar nästa säsong?
– Nej. Jag och Hasse Pedersén ska jobba med sponsring, marknad och event. Det sportsliga finns det andra knutna till föreningen som är beredda att ta på sig, och som kommer göra det bra.