Kör alla klasser i GGN
Bertil "Ăken-Berra" Marcusson Ă€r en man som gillar utmaningar.Fem varv och fyra timmars lerig körning i RĂ€nneslĂ€tt var inte nog.Nej, Bertil körde 20 mil till FinspĂ„ng och körde nattenduro direkt efter och dagen dĂ€rpĂ„ körde han tre timmars hĂ„rd enduro.NĂ€rmast satsar Bertil pĂ„ GGN, men inte vilket GGN-lopp som helst.Bertil skall köra alla klasser, startar först och gĂ„r i mĂ„l nĂ€r sista klassen stoppas.
Foto: Ingrid Norrby
Foto:
Han blev sÄ populÀr att han hade 2000 besökare varje dag pÄ hemsidan och Bertils kompis Benny Jakobsson har dragit igÄng en fanclub.
Det första Dakar-rallyt blir inte det sista. Bertil trÀnar som bÀst inför nÀsta och trÀningen Àr lika tuff som förra Äret. Han trÀnar fem dagar i veckan i en och en halv till tvÄ timmars pass  styrka, kondition och motorcykelkörning.
Ett sÄdant trÀningspass med mc var helgens strapatser i RÀnneslÀtt, nattenduro och enduro Àven i söndags.
 Syftet med helgen var att fÄ ett riktigt svÄrt trÀningspass inför NovemberkÄsan, sÀger Bertil.
Nog blev det ett tufft trÀningspass. Det hade regnat innan och det regnade en del under RÀnneslÀttsloppet, vilket gjorde banan vÀldigt hal.
<span class=MR>Slog runt</span>
Bertil fick en bra start, kom ivÀg bland de frÀmsta och lÄg riktigt bra till i tio minuter. DÄ kom han till ett stÀlle med ett krön och dÀr tÀnkte han passera en annan förare. Efter krönet var det ett hÄl...
ÂJag slog runt framlĂ€nges och fick tre motorcyklar över mig. Jag fick lyfta bort tre cyklar innan jag fick tag i min egen som lĂ„g underst, sĂ€ger Bertil.
I fjol var diket inget problem, men nÀr han kom dit pÄ andra varvet var det fullt med folk dÀr som kört fast. Bertil valde ett ledigt spÄr, men körde fast, kedjan gick av och dÀr stod han mitt i spÄret och det tog cirka tjugo minuter innan han fick pÄ kedjan och kom igÄng igen.
ÂDĂ„ tappade jag flytet, styret var snett efter första vurpan och jag fick inte tillbaka det. Köra omkull Ă€r inget bra, men jag matade pĂ„, sĂ€ger han.
<span class=MR>Nattenduro</span>
Bertil körde i mÄl efter fem varv pÄ vardera 22 km och fyra timmar och tre minuters körning. Sedan tog han bilen, körde tjugo mil till FinspÄng till en kompis, "Bulten" och sedan Äkte Bertil och Bulten nattenduro för att testa nattlampan inför NovemberkÄsan.
Dagen efter körde han tre timmars hÄrd enduro.
ÂDet var mycket svĂ„rare Ă€n RĂ€nneslĂ€tt. Det var bara ett spĂ„r i skogen, djupa spĂ„r och rötter som hojen knappt tog sig över. Det gĂ„r nĂ€stan inte att beskriva.
Sedan fick Bertil köra alla milen tillbaka hem igen, plus bÄtfÀrden förstÄs och nu laddar han nÀrmast inför GGN.
Trots att han, som han sÀger, Àr Ànnu rÀtt mör, har han lyckats fÄ klartecken av GGN-ledningen att fÄ köra alla klasser, ett riktigt maraton-GGN med andra ord.
ÂJag skall köra alla klasser och startar först, antingen sjĂ€lv eller med första startledet och kör i sex och en halv timme. Jag gĂ„r i mĂ„l nĂ€r sista klassen stoppas, sĂ€ger han.
<span class=MR>Skall synas</span>
För att man lÀtt skall kunna se Bertil kör han med ett speciellt mÀrke i fluoriserande gult med "Dakar" runt om pÄ cykel.
I fjol körde Bertil RÀnneslÀtt med Dakarcykeln, en Honda 650 cc, i Är körde han med en 250 cc, samma cykel som han skall ha i GGN.
ÂDen Ă€r mer lĂ€ttkörd, kĂ€nns nĂ€stan som fusk jĂ€mfört med Dakarhojen i fjol, sĂ€ger han.
I Dakarrallyt kör han förstÄs med en likadan cykel som i fjol.
ÂJag skulle köpa en ny motor, den gamla Ă€r det ju hĂ„l i, med blev erbjuden en ny cykel och den bygger vi om nu, likadant som i fjol, men vi förbĂ€ttrar en del och har lackat den vit, sĂ€ger Bertil.
Innan Dakar vÀntar en annan tuff utmaning  NovemberkÄsan. DÄ kör man nÀstan ett dygn i strÀck. Fyra strÀckor pÄ dagen, nÄgon timmes vila och sedan Ätta strÀckor pÄ natten.
 Jag Àr egentligen för lÄngsam för att köra kÄsan. Jag Àr envis och uthÄllig, men inte sÄ snabb sÄ jag fÄr svÄrt att hinna inom respittiden.
Det Àr tiden jag Àr orolig för.
Bertil berÀttar att han inte tÀnker ta nÄgra risker för det Àr Dakar han prioriterar. I fjol valde han bort kÄsan för att inte riskera att skada sig, men i Är mÄste han fÄ testa.
 Jag vill se hur det Àr. Ingen av mina kamrater har klarat det, de har berÀttat spökhistorier och jag mÄste fÄ testa sjÀlv, sÀger han.
<span class=MR>Mörker</span>
Förutom oron för att inte klara tiden har Bertil problem med att fÄ lyset att rÀcka.
ÂDet laddar inte tillrĂ€ckligt och nĂ€r det tar slut slocknar det bara och dĂ„ blir det svart...
Förutom alla utmaningar pÄ mc satsar Bertil pÄ att försörja sig genom att starta eget inom upplevelser, konferenser och föredrag.
Han skall köra guidade turer pÄ Gotland och han har varit pÄ Island och rekat.
DÀr har han kört 250 mil och plockat ut 150 mil som Àr riktigt bra. Han har ocksÄ haft en enduroskola och satsar pÄ fler. LÀrare var Per Karlsson och Magnus Andersson.
ÂDe tyckte jag skulle gĂ„ kursen sjĂ€lv sedan jag kört fast i RĂ€nneslĂ€tt, sĂ€ger Bertil.
<span class=MR>Tur i Marocko</span>
Bertil har ocksÄ ett samarbete med en kille i Marocko.
 Man kan Äka till Marocko och se nÀr vi kör Dakar, sÀger Bertil. Till hösten satsar vi pÄ en unik Bertil Marcusson-tur i Marocko dÀr vi kör en bit av Dakar-rallyt och tanken Àr att det skall bli fem dagars körning.
Vilket Àr ditt tuffaste lopp hittills?
ÂDakar, definitivt. NovemberkĂ„san Ă€r körtekniskt mycket svĂ„r, men Dakar Ă€r arton dagar och en helt annan grej.
GGN Àr en av vÀrldens största tÀvlingar och ocksÄ en utmaning.
I Är blir det dessutom en extra utmaning för Bertil, en maratonklass med bara en deltagare.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!