Kör alla klasser i GGN

Bertil "Öken-Berra" Marcusson Ă€r en man som gillar utmaningar.
Fem varv och fyra timmars lerig körning i RÀnneslÀtt var inte nog.
Nej, Bertil körde 20 mil till FinspÄng och körde nattenduro direkt efter och dagen dÀrpÄ körde han tre timmars hÄrd enduro.
NÀrmast satsar Bertil pÄ GGN, men inte vilket GGN-lopp som helst.
Bertil skall köra alla klasser, startar först och gÄr i mÄl nÀr sista klassen stoppas.

Foto: Ingrid Norrby

Foto: Ingrid Norrby

Foto:

Sport2004-10-27 04:00
Bertil Marcusson blev kĂ€nd som Öken-Berra nĂ€r han som förste gotlĂ€nning körde ett Dakar-lopp.
Han blev sÄ populÀr att han hade 2000 besökare varje dag pÄ hemsidan och Bertils kompis Benny Jakobsson har dragit igÄng en fanclub.
Det första Dakar-rallyt blir inte det sista. Bertil trÀnar som bÀst inför nÀsta och trÀningen Àr lika tuff som förra Äret. Han trÀnar fem dagar i veckan i en och en halv till tvÄ timmars pass ­ styrka, kondition och motorcykelkörning.
Ett sÄdant trÀningspass med mc var helgens strapatser i RÀnneslÀtt, nattenduro och enduro Àven i söndags.
­ Syftet med helgen var att fÄ ett riktigt svÄrt trÀningspass inför NovemberkÄsan, sÀger Bertil.
Nog blev det ett tufft trÀningspass. Det hade regnat innan och det regnade en del under RÀnneslÀttsloppet, vilket gjorde banan vÀldigt hal.
<span class=MR>Slog runt</span>
Bertil fick en bra start, kom ivÀg bland de frÀmsta och lÄg riktigt bra till i tio minuter. DÄ kom han till ett stÀlle med ett krön och dÀr tÀnkte han passera en annan förare. Efter krönet var det ett hÄl...
­Jag slog runt framlÀnges och fick tre motorcyklar över mig. Jag fick lyfta bort tre cyklar innan jag fick tag i min egen som lÄg underst, sÀger Bertil.
I fjol var diket inget problem, men nÀr han kom dit pÄ andra varvet var det fullt med folk dÀr som kört fast. Bertil valde ett ledigt spÄr, men körde fast, kedjan gick av och dÀr stod han mitt i spÄret och det tog cirka tjugo minuter innan han fick pÄ kedjan och kom igÄng igen.
­DÄ tappade jag flytet, styret var snett efter första vurpan och jag fick inte tillbaka det. Köra omkull Àr inget bra, men jag matade pÄ, sÀger han.
<span class=MR>Nattenduro</span>
Bertil körde i mÄl efter fem varv pÄ vardera 22 km och fyra timmar och tre minuters körning. Sedan tog han bilen, körde tjugo mil till FinspÄng till en kompis, "Bulten" och sedan Äkte Bertil och Bulten nattenduro för att testa nattlampan inför NovemberkÄsan.
Dagen efter körde han tre timmars hÄrd enduro.
­Det var mycket svÄrare Àn RÀnneslÀtt. Det var bara ett spÄr i skogen, djupa spÄr och rötter som hojen knappt tog sig över. Det gÄr nÀstan inte att beskriva.
Sedan fick Bertil köra alla milen tillbaka hem igen, plus bÄtfÀrden förstÄs och nu laddar han nÀrmast inför GGN.
Trots att han, som han sÀger, Àr Ànnu rÀtt mör, har han lyckats fÄ klartecken av GGN-ledningen att fÄ köra alla klasser, ett riktigt maraton-GGN med andra ord.
­Jag skall köra alla klasser och startar först, antingen sjÀlv eller med första startledet och kör i sex och en halv timme. Jag gÄr i mÄl nÀr sista klassen stoppas, sÀger han.
<span class=MR>Skall synas</span>
För att man lÀtt skall kunna se Bertil kör han med ett speciellt mÀrke i fluoriserande gult med "Dakar" runt om pÄ cykel.
I fjol körde Bertil RÀnneslÀtt med Dakarcykeln, en Honda 650 cc, i Är körde han med en 250 cc, samma cykel som han skall ha i GGN.
­Den Àr mer lÀttkörd, kÀnns nÀstan som fusk jÀmfört med Dakarhojen i fjol, sÀger han.
I Dakarrallyt kör han förstÄs med en likadan cykel som i fjol.
­Jag skulle köpa en ny motor, den gamla Àr det ju hÄl i, med blev erbjuden en ny cykel och den bygger vi om nu, likadant som i fjol, men vi förbÀttrar en del och har lackat den vit, sÀger Bertil.
Innan Dakar vÀntar en annan tuff utmaning ­ NovemberkÄsan. DÄ kör man nÀstan ett dygn i strÀck. Fyra strÀckor pÄ dagen, nÄgon timmes vila och sedan Ätta strÀckor pÄ natten.
­ Jag Àr egentligen för lÄngsam för att köra kÄsan. Jag Àr envis och uthÄllig, men inte sÄ snabb sÄ jag fÄr svÄrt att hinna inom respittiden.
Det Àr tiden jag Àr orolig för.
Bertil berÀttar att han inte tÀnker ta nÄgra risker för det Àr Dakar han prioriterar. I fjol valde han bort kÄsan för att inte riskera att skada sig, men i Är mÄste han fÄ testa.
­ Jag vill se hur det Àr. Ingen av mina kamrater har klarat det, de har berÀttat spökhistorier och jag mÄste fÄ testa sjÀlv, sÀger han.
<span class=MR>Mörker</span>
Förutom oron för att inte klara tiden har Bertil problem med att fÄ lyset att rÀcka.
­Det laddar inte tillrÀckligt och nÀr det tar slut slocknar det bara och dÄ blir det svart...
Förutom alla utmaningar pÄ mc satsar Bertil pÄ att försörja sig genom att starta eget inom upplevelser, konferenser och föredrag.
Han skall köra guidade turer pÄ Gotland och han har varit pÄ Island och rekat.
DÀr har han kört 250 mil och plockat ut 150 mil som Àr riktigt bra. Han har ocksÄ haft en enduroskola och satsar pÄ fler. LÀrare var Per Karlsson och Magnus Andersson.
­De tyckte jag skulle gÄ kursen sjÀlv sedan jag kört fast i RÀnneslÀtt, sÀger Bertil.
<span class=MR>Tur i Marocko</span>
Bertil har ocksÄ ett samarbete med en kille i Marocko.
­ Man kan Äka till Marocko och se nÀr vi kör Dakar, sÀger Bertil. Till hösten satsar vi pÄ en unik Bertil Marcusson-tur i Marocko dÀr vi kör en bit av Dakar-rallyt och tanken Àr att det skall bli fem dagars körning.
Vilket Àr ditt tuffaste lopp hittills?
­Dakar, definitivt. NovemberkÄsan Àr körtekniskt mycket svÄr, men Dakar Àr arton dagar och en helt annan grej.
GGN Àr en av vÀrldens största tÀvlingar och ocksÄ en utmaning.
I Är blir det dessutom en extra utmaning för Bertil, en maratonklass med bara en deltagare.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om