Förvirring kring Gotland Ring

Frågan om Gotland Ring bedriver en olaglig verksamhet har blivit en såpa. Varken länsstyrelsen, polis eller försäkringsbolag kan ge några klara besked om vad som egentligen gäller ute på Gotland Ring.

Sport2006-07-13 13:00
I går samlades representanter från Gotlands Bilsportförbund, Svenska Bilsportförbundet, Gotland Ring, polisen, länsstyrelsen och försäkringsbolag för att reda ut vad som gäller på Gotland Ring.
Gotlands Bilsportförbund är irriterat över att licensierade förare kör med tävlingsbilar på Gotland Ring eftersom det saknas banlicens.
- Händer en olycka så finns det inga försäkringar som täcker, säger Ronny Nyström, ordförande i Gotlands Bilsportsförbund.
- Vi går igenom med förarna vad som gäller på banan och de är medvetna om att de kör på egen risk, säger Mika Wahlstén, operativ chef och säkerhetsansvarig på Gotland Ring.
Knäckfrågan är att banlicens saknas. Det som krävs för att få licensen är att banan blir besiktigad och godkänd. Innan dess får inte tävlingsverksamhet ske på banan och det gör det inte i dagsläget.

Räcken saknas
- Anledningen till att vi inte fått klartecken är en budgetär fråga. Exakt vad som saknas är 1,8 km av säkerhetsräcken, men eftersom vi har varit attackerade från både höger och vänster den senaste tiden, där bland annat en finansiär försökt försätta oss i konkurs har det dragit ut på tiden. Vi har haft det tungt, men nu är skulden till den här personen betald, säger Alec Arho Havrén, ägare av Gotland Ring och fortsätter:
- Nu ser vår ekonomiska situation bättre ut, vi var bara några smålån kvar och räknar med att sätta upp de sista räckena snart.
En annan fråga som diskuterats är huruvida Gotland Ring är inhägnat område eller inte. Om så inte är fallet ska det betraktas som allmän väg och ha en maxhastighet om 70 km/h.

"Vi hamnar i en mellanfas"
Arho-Havrén hävdar bestämt att området är inhägnat och godkänt av länsstyrelsen och vägverket, men något skriftligt bevis för detta finns inte och går inte att få.
Polisen kommer inte att göra något förrän det finns en ansökan om att få bedriva tävlingsverksamhet.
- Vi hamnar i en mellanfas där det inte finns några klara regler och det kan inte jag göra så mycket åt, men jag skulle nog våga påstå att vi kommer att ha STCC-tävlingar redan nästa år, säger Arho Havrén.
Kostnaden för de sista räckena beräknas ligga runt två miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!