Förnedring att vänta

SPEEDWAY: På torsdag ställs Bysarna mot Lejonen på Galgberget. Det är botten mot toppen i allsvenskan.
Men någon skräll lär det inte bli för hemmalaget.
Det finns inte ens en teoretisk chans till Bysseger sedan det nu står klart att Bysarna får klara sig utan sina sex polacker.

Sport2005-06-14 06:00
- Vårt lag är inte värdigt namnet speedwaylag. Det blir i allra högsta grad junior- och B-betonat och det känns tråkigt, säger Bysarnas lagledare Kurt Johansson.
GT-sporten berättade redan i fredags om den bekymmersamma situationen för Bysarna.
Matchen på Galgberget på torsdag krockar med en av kvaltävlingarna till de polska mästerskapen. Dit är förarna Jacek Rempala, Daniel Jeleniewski, Tomasz Rempala, Tomasz Piszcz, Stanislaw Burza och nye Norbert Kosciuch samtliga anmälda.
Datumet för kvalet sattes så sent som förra veckan och det är därför krocken med det allsvenska programmet kunnat uppstå.
Reglerna i Polen säger att du måste delta om du anmäler dig till en tävling. Du får i alla fall inte köra någon annanstans om du uteblir.
Daniel Jeleniewski och Norbert Kosciuch har sagt att de hellre kör med Bysarna på torsdag, men då hotar polska förbundet med avstängning och därför kommer förarna inte. De vågar inte.
På grund av denna låsning har Bysarna försökt få matchen flyttad. Svenska förbundet, Svemo, har sagt ja till det.

Kan inget göra
Men Lejonen säger nej och då kan inte Svemo göra något.
- Vi har redan bokat förare, båt, biljetter och allting. Vi kan inte ändra nu. Det datum som Bysarna vill köra (14/7) är det ju inte säkert att vi får ihop något bra lag. Vi satsar på att vinna serien och då är det för stor chansning att flytta matchen. Vi har styrelsebeslut på det här och det skulle bli ramaskri i klubben om vi gjorde som Bysarna vill, förklarar Lejonens lagledare Alf Trofast.
Serieledande Lejonen har själv tre polacker i truppen och samtliga bestämde före säsongen att de inte skulle köra polska mästerskapen. En av de tre, Robert Flis, kör på Galgberget. I övrigt har Lejonen elitseriemeriterade förare som David Ruud, Stefan Ekberg, och ex-Bysarna Mattias Nilsson och Claes Ivarsson i laget som åker till Gotland.
Mot detta har Bysarna i stort sett bara Robert Eriksson och Jimmy Jansson som är konkurrenskraftiga. Resten är resever och juniorer. Det lär bli förnedrande förlustsiffror för gotlänningarna, det står klart redan på förhand.

"Max 25 poäng"
- Jag bedömer att vi tar max 25 poäng och det känns inte sportsligt, säger Kurt Johansson.
Men har ni inte er själva att skylla när ni satsar på så många utlänningar i truppen?
- Jo, det är inte pålitligt. Det måste bli en ändring till nästa år. Annars kommer i alla fall inte jag att fortsätta. Det är ingen idé att hålla på när det blir så här, tycker Kurt Johansson besviket.
Kurt Johansson menar att det måste tas tag i saken i hela den svenska speedwaysporten. Det är för många utlänningar i alla lag i de högre divisionerna. Både sportsligt och ekonomiskt är det förödande i längden.
- Det har pratats om det på många möten, men när var och en går hem till sitt blir det ändå inte som det pratats om. Jag tror förbundet måste tvinga klubbarna, det måste sättas ett max av utlänningar i varje lag och det skulle kunna krävas ett par juniorer i varje match. Det här är en viktig fråga och en förändring kommer inte komma av sig själv, funderar Kurt Johansson.
Men är inte polacker billiga?
- Nej, vi betalar alldeles för mycket i reseersättningar. Pengar som skulle kunna användas bättre på svenska unga förare, säger Kurt Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!