De ska tampas med Sverigeeliten
BILSPORT: Det kommer att åkas fort i skogarna kring Visby i morgon.Riktigt, riktigt fort.Årets Rally Gotland beskrivs som det bästa rallyt på ön någonsin.Det som förr kallades "Påskcupen" har i år riksmästerskapstatus för första gången, vilket lockat ett starkt startfält.
140 bilar är anmälda till i morgon och i snabbaste klassen, den nationella klassen för A-förare med fyrhjulsdrivna bilar, finns vassa killar som John Karlsson, Taxinge, Kjell Hansson, Haninge, Patrik Åkerman, Ljusdal, och Dick Larsson, Rasbo, med. Kjell Hansson vann RM-serien i fjol. John Karlsson ligger just nu tvåa i årets RM, efter Ljusdals Patrik Åkerman som också är anmäld till Gotland.
Men Rally Gotland är också årspremiär hemma på ön för de gotländska förarna. Ett stort gäng var i söndags i Bungenäs på norr och körde av sig vinterrostigheten på ett särskilt träningsläger.
Många nya bilar
Många såg heta ut på lägret, speciellt Tobias Pettersson, Stefan Pettersson, Conny Johansson och Pierre Wessman som alla köpt sig nya bilar. Alla ställer de upp i Rally Gotland i olika klasser.
GT-sporten träffade i går 40-årige Stefan Pettersson, som representerar GMF och ska tampas med John Karlsson, Kjell Hansson och de andra i klassen för fyrhjulsdrivna. Pettersson har i år en ny Ford Escort Cosworth efter att ha kört Mazda i fyra säsonger.
- Jag åker inte för att bli tvåa, säger Stefan kaxigt inför Rally Gotland.
Hur känns det inför premiären?
- Det ska bli kul, man är laddad, säger han.
Inte till start förra året
Stefan Pettersson hade en mardrömsupplevelse i Rally Gotland i fjol. Han hann att anmäla sin bil, men på väg till besiktningen lossnade ventilsätet i motorn. Det var färdigkört och det blev inte en enda meters rallyåkande den gången.
- I år hoppas jag att allt ska funka, säger Stefan som ska köra alla de tre RM-tävlingar som är kvar.
Den nya bilen är inte helt obekant i tävlingssammanhang, eftersom Stefan fick låna den i en sprinttävling på snö i Uppsala redan i fjol. Då kom han tvåa totalt.
Ovant blir det dock för en annan gotlänning i GMF, 36-årige Tobias Pettersson. Han har i år bytt sin gamla Opel Ascona till en ny Volvo 940. I Rally Gotland startar "Tobbe" i klassen grupp H för A-förare med tvåhjulsdrivna bilar.
- Det här är nog det värsta bakhjulsdrivna som går att få tag på. En bättre bil har jag aldrig haft, säger Tobias Pettersson.
Med ny bil och ny kartläsare i Andreas Lundström vet inte Tobbe riktigt var han står inför säsongspremiären på hemmaplan.
- Bilen kommer nog att vara herre över mig i början, i stället för tvärtom. Med en ny bil vet man inte riktigt var man har gränserna, säger han.
Kör för att lära
Tobias Pettersson kör i Rally Gotlands största klass och får möta bland andra duktige Jonas Wigren från Norrköping. Men själv tror han att GMF-kompisen Johan Holmberg kan bli farlig i toppen.
Vilket är ditt eget mål?
- Jag kör mest för att lära mig bilen, säger 36-åringen som under hela säsongen har som mål att slåss i toppen i DM-serien.
DM-serien består av Gotlands fyra inhemska tävlingar, plus fyra tävlingar i Östergötland och Småland.
När det gäller Rally Gotland körs tävlingen nu för sjunde gången. Men med Påskcupen inräknat är det i år 30-årsjubileum sedan starten 1974. Det var uppehåll ett par år i början av 80-talet.
- Vi brukar ju köra två dagar. Men i år blir det bara en dag, eftersom det står så i reglerna för en RM-tävling, säger tävlingsledaren Claes Randlert.
Vad kommer fastlandsförarna att överraskas av på de gotländska vägarna?
- Det varierande vägunderlaget är berömt. Särskilt på Tofta skjutfält, säger Claes Randlert.
5 000 åskådare
Rally Gotland har Kneippbyn som tävlingscentrum och tävlingen körs i sex specialsträckor. En slinga på P18 över 6,4 kilometer körs två gånger, en slinga på Tofta skjutfält över 2,3 mil körs två gånger, och dessutom är det en sträcka i Hejnum och en i Follingbo.
Totalt blir det över åtta mil specialsträckor, och alla på nära avstånd till öns huvudstad.
- Det kommer säkert vara över
5 000 åskådare ute i skogen. Rally är Gotlands största publiksport, säger Claes Randlert.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!