Ansträngt - men bättre än i våras

ISHOCKEY: I våras såg det riktigt mörkt ut.Men ett genomgripande arbete med att engagera fler ideella krafter och styra upp organisationen har lett till att Visby Roma kan börja se ljust på ekonomin igen.- Men ännu är det inget som jag är nöjd med, säger ordförande Patric Hederstedt.

Foto: Bengan Zettergren

Sport2008-09-26 04:00
Någon större lust att prata ansträngd ekonomi hade Visby Roma inte när man i går presenterade sin nya organisation.
- Den är betydligt bättre nu än vad den var för ett halvår sedan, säger ordförande Patric Hederstedt.

Bär på ryggsäcken
Avancemanget ledde till ett redovisat underskott på 600 000 kronor, som klubben sedan dess har arbetat aktivt med. Budgeten har reviderats vid ett par tillfällen sedan årsmötet, men är ännu inte i balans.
- Läget är fortfarande ansträngt, vi har en ryggsäck. Men vi har hela tiden haft en öppen och rak dialog med de leverantörer som vi har haft skulder till. Och ingen av den har klivit av, ler Hederstedt.

Mycket nytt
I vintras drevs klubben, och fördes upp till ettan, av en handfull personer. Nu har Visby Roma gjort en omfattande omorganisation. I dag jobbar cirka 70 ideella, och i viss mån anställda, personer med ett gemensamt ansvar och tydliga arbetsområden.
- Det har tagit tid att sätta alla på rätta positioner.
Den nya organisationen är sjösatt. Därmed har man kunnat arbeta mer med den ekonomiska situationen.
- Marknadsgruppen låg lite efter när vi inte hade den här organisationen. Därför tar det tid att få ihop marknaden för sponsorer, säger Conny Bohlin.
Vilket ledamöterna redovisar har gett ett positivt resultat. Enligt uppgift har reklamintäkterna ökat med 70 procent. Enligt Bohlin i kontanter.
Vad den nyss påbörjade division 1-säsongen kan kosta kommenterar de inte.
- Det blir säkert dyrare än i fjol, men vi vet inte exakt ännu, säger Hederstedt.

Hålla kostnader nere
För att hantera fjolårets underskott har man infört en övergripande kostnadsmedvetenhet. För det är kostnaderna som det ska bli ordning på. Intäkterna är lågt budgeterade.
- Publik räknar vi ganska lågt, man kan inte bara räkna upp de intäkterna, säger Patric. Vi jobbar mer likt ett företag nu.

Mer som ett företag
Vilket är en förutsättning menar Conny Bohlin.
- Tidigare hade vi inte något direkt kassaflöde, nu ser vi till att intäkterna från sponsorerna kommer att faktureras senare för vi måste ha ett kassaflöde att arbeta med.
Trots att man ligger lågt med hur illa ställt det var i våras, medger man att det såg mörkt ut.
- Hade alla som vi hade skulder till skickat dem till inkasso så hade vi nog inte haft något alls att komma med här i dag, säger Conny Bohlin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!