För tolfte året i rad anordnades tidigare i veckan Gotland Game Conference. Där visar eleverna i årskurs ett till tre på institutionen för speldesign på Campus Gotland upp sina spelprojekt. Mässan lockade i år dubbelt så många besökare som förra året. I dag är ännu ett spelrelaterat evenemang på Gotland, nämligen Swedish Game Awards. Jimmy Broman är projektledare för evenemanget, där landets speldesignelever har gjort egna spel och tävlar mot varandra. Swedish Game Awards har funnits sedan 2004, och det är första gången det hålls i Visby.

– Fram till och med förra året har det alltid arrangerats i Stockholm, men vi tycker att det var viktigt att även finnas i andra städer, berättar Jimmy Broman.

Under dagen ställer de nominerade lagen ut sina spel på Donners event i Visby. På plats finns även representanter från spelbranschen. Till kvällen väntar en gala med trerätters middag, där vinnaren sedan koras.

Artikelbild

| Jimmy Broman spelar det egengjorda datorspelet "Decoy".

– Målet är att integrera studenterna med branschen och ge dem chansen att knyta kontakter. Men en viktig del av det är också att låta studenter från hela Sverige träffa varandra, berättar Jimmy Broman, som själv är student och precis har avslutat andra året på spelutvecklingsprogrammet med inriktning design på Skövde högskola.

Hans eget spelintresse har funnits där så länge han kan minnas. Efter två års uppehåll från studier efter gymnasiet beslutade han sig för att söka till utbildningen.

– Jag trivs jättebra. Den enda faran med att börja en sådan här utbildning är att man slutar spela själv, för att istället göra spel. Tiden räcker inte till, berättar Jimmy Broman.

Vad är det som lockar med yrket?

Artikelbild

| Omsättningen i branschen växte med 41 procent, till 12,5 miljarder, under 2015.

– Det är att få skapa en upplevelse som inte går att jämföra med annat. Till skillnad från att läsa en bok, som man läser kronologiskt från första sidan till sista, kan användaren spela på olika sätt och få olika slut beroende på vilka val personen gör, säger han.

Spelutvecklarbranschen sysselsatte drygt 3 700 personer i Sverige under 2015. Branschen har under de senaste åren växt med raketfart, och enligt Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, finns det goda skäl att tro att trenden kommer att fortsätta.

Artikelbild

| Fredrik Bill var en av utvecklarna som deltog på mässan Gotland Game Conference.

– Publiken växer över hela världen, och fler och fler upptäcker glädjen i att spela. Förr förknippades datorspel med vissa subkulturer, men nu har det blivit universellt. Vi har sett den här utvecklingen de senaste tio åren, och det har precis bara börjat, säger han.

Inom branschen finns tre dominerande yrkesgrupper: programmerare, grafiker och speldesigner. Efterfrågan är stor på alla yrkesgrupper.

Artikelbild

| Hitrest. Gymnasieläraren Alexander Eriksson hade rest med sin klass från Uppsala för att testa spelstudenternas projekt på Gotland Game Conference.

– Det största problemet är att hitta tillräckligt med folk att anställa. Så det är definitivt en bra arbetsmarknad, det finns fler vakanser än utexaminerade studenter, berättar Per Strömbäck.

I Sverige finns numer flertalet utbildningar, och Campus Gotlands speldesignsutbildning är Sveriges äldsta.

– Vi har bra utbildningar i Sverige, men vi skulle gärna se att ännu fler startas.

Finns efterfrågan?

– Jag har inte hört någon utbildning som har svårt att locka studenter, konstaterar Per Strömbäck.

Vad som väntar Jimmy Broman efter examen vet han ännu inte, men att på något sätt arbeta med spelutveckling eller speldesign, är självklart.

– Jag kanske vill arbeta som spelutvecklare, projektleda eller starta eget. Spelidéerna är många, men det är att faktiskt skapa någonting som är det svåra.