Chrille Lundin är personlig tränare och sedan snart två år licenserad medicinsk tränare för att kunna hjälpa människor med folksjukdomar. Rätt sorts träning kan vara lika bra som medicin.

– Socker är inte till någon nytta. Du riskerar din hälsa med sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, karies och övervikt. Socker kan ge ökad inlagring av fett i både lever och i muskler samt rubbar blodfetter, ger högt blodtryck, insulinresistens, inflammation och för tidigt åldrande, säger han.

Enligt Jordbruksverkets statistik äter svensken i snitt 42 kilo socker om året varav cirka 15 kilo är godis. Frågan är varför vi stoppar i oss så mycket av det. Förtjusning i socker beror förstås på att det är gott men för många är det också beroendeframkallande.

– Belöningssystemet i hjärnan gör att många reagerar starkt på socker. När vi mår dåligt äter vi något sött. Det är samma fenomen som när alkoholisten dricker alkohol, förklarar Chrille Lundin som utbildar sig till sockerberoendeterapeut.

Socker kan vara mer eller mindre farligt för olika människor även om det inte är nyttigt för någon. Det kan liknas vid alkohol där stora mängder är onyttigt för alla. Många kan dricka måttligt medan andra måste avstå helt. På liknande sätt kan en person ha svårt att sluta äta socker och äter alltid för mycket. Sockerberoende är erkänt i USA men är inte godkänt som diagnos i Sverige.

– Om du inte kan stå emot socker har du ett skadligt bruk, säger Chrille Lundin som hjälper människor att hantera sitt intag av socker.

Socker finns naturligt i vår mat samt tillsatt och dolt i de flesta halv- och helfabrikat som vi äter varje dag. Smaksatt fil, yoghurt, kvarg, keso samt bröd, pålägg och flingor är några exempel förutom de uppenbara sötsakerna som godis, läsk, glass och kakor.

– Smaksatt yoghurt med flingor är en sockerbomb liksom hallonkräm där ett paket på en liter innehåller 50 sockerbitar, säger han och berättar att det kommer som en chock för många:

– Shit, jag visste inte att det var så mycket socker, säger han om den vanligaste reaktionen.

Det stora bekymret är det dolda sockret som livsmedelsindustrin tillsätter i vår mat.

– Inom industrin vet man hur man manipulerar konsumenterna. Om de tillsätter socker så köper konsumenten mer eftersom det är gott. Ibland står det ”Inget socker tillsatt” och ändå kan det innehålla mängder av socker, till exempel i form av fruktsocker, säger Chrille Lundin.

”Helt naturliga smaker”, ”Från våra ekologiska gårdar” och ”50 % mindre socker” är andra lockande budskap. Äter du mycket produkter med tillsatt socker blir det svårt att få i sig tillräckligt näringsrik mat utan att samtidigt äta mer kalorier än du gör av med. Och äter du mer än du förbrukar, lagras det i kroppen som fett.

Livsmedelsverket säger att högst tio procent av vårt dagliga kaloriintag ska bestå av socker. För Världshälsoorganisationen räcker fem procent. Ett sätt att få ner sockerkonsumtionen är att välja rätt matvaror redan i affären.

– Köp grönsaker och frukt, färskt och fruset. Undvik hel- och halvfabrikat. Laga så mycket mat du kan från grunden så vet du att det inte innehåller socker. Ingen processad mat, ingen smaksatt yoghurt och fil, är några tips. Och drick vatten.

Chrille Lundin gör jämförelsen mellan vad bilen och kroppen behöver.

– Du är rädd om din dieselbil och tankar den inte med bensin. Du köper rätt mat till hunden som den mår bra av och du går ut och motioner den, säger han som tycker man ska visa samma hänsyn till sig själv och sin kropp.