75-årige Lennart Vinblad har i stort sett spenderat hela sitt yrkesliv som reparatör på Gotlandsbolagets fartyg. När han för ett antal år sedan gick i pension var tanken att han skulle lämna maskiner och motorer bakom sig, men så blev inte fallet.

– Det var några gubbar här på muséet som frågade om jag ville komma hit och skruva lite, och då kunde jag ju inte låta bli. Jag har skruvat mycket i mina dar ska du veta, säger han.

Muséet han pratar om är Herrviks motormuseum, och här samlas varje onsdag ett gäng motorentusiaster för att pilla med motorer av alla de slag.

Artikelbild

| Den 45 ton tunga dieseldrivna elgeneratorn är själva hjärtat i Herrviks motormuseum. Än så länge har entusiasterna inte lyckats få igång motorn.

– Förutom själva skruvandet så är det ju en social inrättning också kan man säga. Det här är ett riktigt gubbdagis, och vi är alla av samma skrot och korn.

Lennart bor själv i Visby, men åker tillsammans med några av de andra ”gubbarna” tur och retur till Herrvik varje onsdag för att, förhoppningsvis, få igång någon motor som inte gått på åratal.

– När vi får in någon gammal motor så skruvar vi på eländet och försöker att få igång den. Det är höjdpunkten det, när man lyckas få någon motor att brumma som man inte trodde skulle vara möjligt. Jobbar man med maskiner är man ofta en problemlösare, och här finns det gott om kluriga gubbar.

Under en kortare rundtur inne i Herrviks motormuseum märker man snabbt hur mycket Lennart brinner för sitt intresse, och han visar bland annat upp det som, i hans ögon, är muséets riktiga ögonsten.

Artikelbild

| Innan pensionen arbetade Lennart Vinblad i 45 år som reparatör på Gotlandsbolagets fartyg.

– Det här är en Atlas Polar, en dieselmotor från 1913. Den fick vi igång för några år sedan, och det var en bra dag det. Det är en verkligt fin grej det här, säger han med blicken riktad mot den gamla motorn.

Lennart berättar även hur muséet, som i år firar 10-årsjubileum, kom till. Allt började, föga förvånande, med en motor.

Artikelbild

| Dieselmotorn från 1913 har Lennart och hans kamrater lyckats få igång.

– Den här elgeneratorn väger 42 ton, och den fick Herrviks Motorförening tag på för över tio år sedan. Den gjöts fast här, och sedan byggdes själva huset runt motorn. Det var starten för Herrviks motormuseum.

Förutom själva skruvandet menar Lennart Vinblad att muséet och föreningen är ett bra sätt att bevara den enorma kunskap som finns hos medlemmarna.

Artikelbild

– Det gäller att bevara det här till efterkommande generationer, annars försvinner ju all den här kunskapen. Det tycker jag vore synd.

emil.lundberg@gotlandsmedia.se