I torsdagstidningen rapporterade GA om att två av tre läkartjänster vid regionens vårdcentraler är vakanta. Men även den privata vårdcentralen Hansahälsan, som drivs av Unicare, saknar flera läkare. Det gör att det är fortsatt svårt för vårdcentralens patienter att komma fram på telefon, vilket GA skrev om i början av december. Då fick bara drygt hälften av dem som sökte vård via telefon prata med en sjuksköterska samma dag.

– Vi har fortsatt svårt med telefontillgängligheten. Vi har ungefär halverat vår tillgänglighet, till och med lite sämre, säger VD:n Marcus Ryding.

Som situationen ser ut just nu får inte ens hälften kontakt.

Artikelbild

| Otillgängligt. Hansahälsn hinner inte ens besvara hälften av samtalen.

– Samtalstiderna tar slut på två-tre minuter varje morgon. Vi ligger på ungefär 100 samtal om dagen, vi skulle egentligen ligga på 250 samtal, säger Marcus Ryding, som menar att det riskerar att öka belastningen ytterligare när ingen svarar i telefonen.

– Om vi har låg telefontillgänglighet så blir patienterna oroliga och ringer flera gånger. Och då blir det ännu svårare att komma fram.

Orsaken är att Hansahälsan saknar personal.

– Vi sitter i exakt samma trånga sits som egenregivården. Fyra läkare fattas för oss och nu tar även vi in hyrläkare för att lösa det här på kort sikt. Vi har tre stycken hyrläkare eller timavlönade läkare som är på ingång. Redan i morgon (läs fredag) kommer en ny läkare till oss, säger Marcus Ryding, som menar att det samtidigt är viktigt att inte belasta befintlig personal för hårt.

Artikelbild

– Vi har samma problem som egenregin, vi har en hög arbetsbelastning på primärvården och brist på resurser. Behovet hos befolkningen är större än de resurser vi har. Läkarna och även andra yrkesgrupper har en hög belastning och då riskerar de att söka sig till annat. Vi tappade två läkare med ganska kort varsel vid årsskiftet.

Hansahälsan har över 11 000 listade patienter.

– Vi tappar lite patienter nu när vi har så här låg tillgänglighet. Vi möter en hel del kritik för det här och det gör tyvärr att en del patienter väljer bort oss. Det rör sig om 30, 40, 50 patienter i månaden, men vi får även in nya.

Marcus Ryding hoppas att Hansahälsan ska få ordning på problemen snart.

– Vi har en plan och håller på och rekryterar en läkare. Så vi har förstärkning på gång. Innan sommaren är målsättningen att vi ska vara på en acceptabel nivå.

Vilka råd har du att ge de av era patienter som inte kommer fram på telefon?

– Jag har inget bra råd. Försök att ringa igen, säger Marcus Ryding.