SOS Alarm konstaterar i en intern rapport att man inte klarar av att upprätthålla den kvalitet som regeringen ställer som krav, vilket Sveriges Radio P1 Kaliber rapporterat om. Den genomsnittliga svarstiden får inte överstida åtta sekunder, men 2017 var snitttiden 12,7 sekunder.

– Det finns en syn i rapporten på att ju mer man kan jobba lokalt desto större kvaliet och desto snabbare hantering, säger Ronald Krantz, sakkunning för den operativa verksamheten på nationell nivå för SOS-centralerna, till Kaliber.

Cecilia Gustafsson, områdeschef för Falck ambulans på Gotland, är väldigt positiv till en eventuell återgång till larmcentral på Gotland.

Artikelbild

| Rolf Forsman, beställarchef för hälso- och sjukvården inom Region Gotland.

– Det skulle vara väldigt bra! Det är klart att det är enklare om man bor på ön, är från ön och verkar lokalt.

Hon minns hur det fungerade innan SOS Alarm flyttade från Gotland 2005.

– Det var ett helt annat samarbete. Man gick upp och pratade med SOS, de fick återkoppling om de ärenden man varit på. Det var lätt att ringa upp dem och fråga om fler detaljer, det var enklare helt enkelt.

Hon fortsätter:

Artikelbild

| Cecilia Gustafsson, områdeschef Falck ambulans på Gotland.

– Jag förstår de som sitter i Stockholm och har en massa bilar och ett stort område att hålla reda på. Det är klart att det är svårt att hålla reda på allt.

En annan problematik är att det då och då är fel besättning som skickas ut på larm.

LÄS MER: Ytterligare problem med feldirigeringar av ambulans

Ibland skickas helikopterpersonalen ut med bil trots att det finns en annan ambulansbesättning ledig, vilket innebär att helikoptern inte kan larmas ut förrän helikopterpersonalen är tillbaka.

Tror du att det skulle bli färre misstag med att fel resurs larmas ut?

– Det borde bli mycket bättre, för det borde bli ett närmare samarbete och kortare kontaktvägar. Jag är säker på att det skulle bli bättre! säger Cecilia Gustafsson.

Rolf Forsman är beställarchef för hälso- och sjukvården på Gotland. Han är mer oroad för svarstiderna än för bristande lokalkännedom.

– Det är för många samtal som får vänta för länge på att SOS Alarm svarar. Det jag tittar mest på är det antal samtal får vänta mer än 30 sekunder på svar. I runda slängar är det 30-50 samtal per månad på Gotland som tar mer än 30 sekunder innan de överhuvudtaget kommer i kontakt med någon operatör, säger Rolf Forsman.

Han är osäker på om det skulle vara möjligt att ha en lokal larmcentral på Gotland.

– En larmcentral på Gotland kan inte ha mer än två operatörer som svarar. Om båda är upptagna kan svarstiden för det tredje samtalet bli oerhört lång.

Gotlands larmcentral stängde 2005. Centralen på Gotland svarade även för Stockholm. Bemanningen på Gotland var större än behovet för enbart gotländska larmsamtal.

Några stora problem med att ambulanser skickas fel tycker inte Rolf Forsman att Gotland har.

– Vi stämmer av med ambulanssjukvården och deras uppfattning är inte att vi har stora problem med dirigering. Det händer, men de säger inte att det är ett jättestort problem. All dirigering sker från Stockholm, vilket innebär att de uppnår en ganska hög kännedom om Gotland.

Att fel ambulansbesättning skickas ut är dock ett påtagligt problem enligt Rolf Forsman.

– Det är ett problem som vi jobbar med som har att göra med om dirigeringsriktlinjer och om vilken enhet man ska ta och när. Det är ett ganska intrikat problem, det finns alltid förbättringar att göra.

Problemet skulle troligen minska med en lokal larmoperatör.

– Det är ett ganska knepigt system och då kan det vara lite svårt om man sitter i Stockholm och också har alla deras 70 ambulanser att dirigera, säger Rolf Forsman.