Med diagram, tidslinjer och toarullar förklarade Hans Rosling hur världen ser ut för öns ungdomar. Det var den första av två föreläsningar på fredagen i Ica Maxi arena, senare på kvällen ges samma föreläsning för allmänheten. Dock orsakade tekniska problem i arenan förseningar som gjorde att ungdomarna inte fick hör hela föreläsningen.
LÄS: Rosling får tala i nya arenan
LÄS: Rosling föreläser för 1500 ungdomar
– Jag har hittat ett område som media har missat, nämligen den stora övergripande bilden: Världsbilden! inledde Rosling.
Det är faktaglappet som är det stora problemet. Mycket av den syn vi har på omvärlden, när det gäller exempelvis människors utbildning och ekonomi, bygger på fakta som är decennier gamla.
En undersökning visade att på frågan "hur många flickor av tio i världen går i primärskola?" (årskurs 1-4) svarade de allra flesta fyra-fem, när sanningen är nio.
– Jag blir ofta anklagad för att vara optimist, jag är inte optimist! Det här är fakta, gastar Rosling till publiken.
Rosling har också kritiserats av expertis för hans påstående att vi kommer att bli tio miljarder människor i världen, trots att antalet barn i världen slutat öka. Men hjälp av toarullar visar han pedagogiskt att även om varje par bara bidrar med två barn var så blir vi fler eftersom varje ny generation ger två miljarder nya barn, medan de äldre generationerna kommer att vara färre till antalet de närmaste 45 åren.
– Eftersom vi dessutom troligen kommer att leva längre så blir vi nog elva miljarder, säger Hans Rosling.
Han säger att han blir orolig när andra experter säger att vi kan undvika att bli tio miljarder, och att om så ändå skulle bli fallet så är det ute med miljön.
– Vi måste planera för att bli 11 miljarder, det går inte att göra något åt! Om vi inte inser att vi kommer att bli så många så behöver vi ju inte anstränga oss.
När Hans Rosling beskriver världen ser den mycket bättre ut än de flesta av oss hade trott. Två av de ungdomar som hörde hans föreläsning var Mikael Väärä och Maja Bark. Båda tycker att föreläsningen var mycket bra.
– Det var väldigt bra och givande. Han är väldigt pedagogisk. Man känner sig positiv efteråt och jag får nog upplysa dem därhemma. Jag trodde att fyra av tio flickor gick i skolan, det är den bild vi har fått med oss hemifrån, säger Mikael Väärä.
Maja Bark kände till Rosling sedan tidigare, från samhällskunskapen, men lärde sig ändå mycket.
– Det är svårt att inte lära sig något. Han presenterar väldigt bra, får en att verkligen förstå och att vilja lyssna, säger Maja Bark.