Som av en händelse satt Joakim Andersen, som driver företaget Limo Gotland, inne på Världsnaturfonden WWF:s hemsida och kikade runt. Han läste om möjligheten att bli Östersjöfadder och där och då föddes idén om en utmaning.

– Jag tänkte att här finns det faktiskt möjlighet att göra något. Två minuter senare postade jag utmaningen på sociala medier, säger Joakim Andersen.

Idén bygger på att så många gotländska företag som möjligt antar utmaningen och blir Östersjöfaddrar och bidrar med 100 kronor per månad.

– Vi är omkring 4500 företagare på Gotland. En hundring per företag och månad skulle generera 450 000 kronor per månad, säger han.

Reaktionerna lät inte vänta på sig och glada tillrop skickades till Joakims företag som bedriver en limousin- och taxiverksamhet.

– Det har varit tummen upp från många håll och jag hoppas att företagare nappar på det här, säger han.

Joakim förklarar att han först tänker ringa runt till andra taxibolag på Gotland och utmana dem och sen gå vidare till andra branscher inom näringslivet.

– Jag börjar där, sen kommer jag trycka upp ett informationsblad att ha i bilarna som vi kan dela ut när vi hämtar och lämnar hos olika företag på ön, det handlar om att sätta snöbollen i rullning, säger initiativtagaren.

Han hoppas att så många företagare som möjligt antar utmaningen och skickar ett meddelande till andra Gotländska företag:

– Det finns väl egentligen ingen bra ursäkt för att inte vara med och bidra? Ju fler vi är desto bättre, vi kan göra det här tillsammans!