Som enda media fick Helagotland.se på fredagen en pratstund med Geabs vd Jan Karlsson samt Gotlands elnät AB:s styrelseordförande Annika Viklund. Hon är även vd för Vattenfall eldistribution AB, som är de som genomför den omtalade ombyggnationen vid kraftstationen i Ygne. Det är arbetet i Ygne som orsakat de upprepade strömavbrott som drabbat Gotland de senaste veckorna.

Kan ni först och främst, och en gång för alla, berättade vad det är ni gör ute i Ygne?

Jan: – Vi byter ut den kontrollstation där kablarna från fastlandet går in. Stationen är från mitten av 80-talet, och i dag blir det allt svårare att få tag på reservdelar när något går sönder. Den är helt enkelt tekniskt uttjänt, och vi bygger om den för att trygga elförsörjningen på Gotland på lång sikt.

Artikelbild

| Geabs vd Jan Karlsson tillsammans med Annika Viklund, styrelseordförande i Gotlands elnät AB samt vd för Vattenfall eldistribution AB.

– Det ska verkligen sägas att de här strömavbrotten uppkommer när vi åtgärdar en dålig anläggning. Om inte det här hade gjorts så hade elleveransen på Gotland blivit sämre på sikt.

– Anläggningen i Ygne är världsunik, och i vanliga fall när man gör ett sådant här arbete så tar man hela anläggningen ur drift i ett halvår. Det går inte att göra här på Gotland, så här gör vi arbetet på tio veckor och samtidigt som anläggningen är i drift. Man kan säga att vi gör något bra, men att det just nu blir dåligt för kunderna. Det är väldigt olyckligt att det blivit så många strömavbrott som det blivit.

LÄS MER: Näringslivet: "Hur länge ska det här få fortsätta?"

Många har undrat varför ombyggnationen görs just nu?

Artikelbild

Jan: – För att kunna göra de här åtgärderna måste vi ha en låg elförbrukning på Gotland, och det är under sommarmånaderna som förbrukningen är som lägst. Är det riktigt kallt på vintern kan förbrukningen i stort sett dubblas jämfört med hur det ser ut under sommarmånaderna.

Annika: – Det finns ju aldrig ett perfekt tillfälle för ett sådant här omfattande arbete, och jag har stor respekt för den frustration som både näringsliv och privatpersoner har känt. Men när man ska väga alla delar mot varandra så var det här det minst onda.

Ni har fått kritik för att er information till kunderna varit bristfällig, hur kommenterar ni det?

Jan: – Det går alltid att diskutera om informationen varit tillräckligt bra eller inte. Vi informerade innan byggnationen startade att det fanns en förhöjd risk för strömavbrott under arbetets gång, men sedan är det väldigt svårt att informera om hur många avbrott det ska bli, eftersom vi inte planerar för något enda avbrott.

Annika: – Vi har stärkt upp vår kommunkationsavdelning den senaste veckan, speciellt när det gäller sociala medier, och det har vi märkt att kunderna uppskattat. När det här är över kommer vi kunna ta med oss många lärdomar om vad vi kunde ha gjort bättre.

LÄS MER: Geab-anställda hotas efter strömavbrotten: "Det är obehagligt"

Det har rapporterats om att anställda på Geab fått utstå hot och påhopp under den senaste veckan. Vad säger ni om det?

Jan: – För mig är det helt oacceptabelt. Som anställd på Geab måste man kunna arbeta i en trygg miljö. Det är helt klart berättigat med kritik, men inte med hot, speciellt inte när det riktas mot anställdas barn.

Annika: – Jag har som sagt full förståelse för att folk känner frustration, men man får också sansa sig lite. Geab har en oerhört lojal personal som kämpar och står i dagligen. De kommer till driftcentralen självmant för att hjälpa till när det är avbrott, och de lägger stor stolthet i sitt arbete.

LÄS MER: Geab granskas efter elavbrotten

Gotlands Allehanda rapporterade under fredagen att Energimarknadsinspektionen, Ei, kommer att granska er. Hur ser ni på det?

Annika: – Det är så det ska vara. Ei ska granska energimarknaden, och vi ska se till att ge ett svar till dem skyndsamt. Deras uppgift är att se till att alla har en kvalitativ leverans, och det är relevant att de ställer frågor till oss om hur vi ska åtgärda de problem som finns.

Anser ni att ni haft en kvalitativ leverans den senaste tiden?

Jan: – Vi har haft avbrott, och därmed har vi inte haft en kvalitativ leverans. Samtidigt ska man veta att vi inte brutit mot ellagen. Sedan mitten av juni har vi haft åtta totalavbrott på Gotland, och det bryter inte mot reglerna som finns i dag.

Är ni oroliga för att alla avbrott kommer att få ekonomiska konsekvenser i form av skadestånd till kunder?

Jan: – Om kunder har fått mat eller apparater förstörda har de all rätt att begära skadestånd, och förutom de 350 miljoner som investeras i den här ombyggnationen så är vi medvetna om att det kan komma att bli ekonomiska konsekvenser för oss.

LÄS MER: Ilskar haglar mot Geab: "Unfuckingreal, är det 1800-talet?"

Många har varit kritiska till att ni gång på gång höjt elnätsavgiften, samtidigt som strömavbrotten nu alltså skjutit i höjden. Hur svarar ni dem som är kritiska?

Jan: – När det gäller elnätsavgifterna så kan gotlänningarna vara trygga i att de pengarna går direkt tillbaka till det gotländska elnätet och investeringar i det. När det gäller den här stora investeringen i Ygne är det Vattenfall som gör den, vilket innebär att kostnaden delas av samtliga Vattenfalls kunder, varav Geab är en. Jag anser att gotlänningarna har fått valuta för de pengar som man betalar i elnätsavgift.

Hur tror ni att Geabs rykte påverkats av alla strömavbrott i sommar?

Annika: – Skulle man göra en undersökning just nu så tror jag att förtroendet för Geab skulle vara ganska lågt, men vi hoppas ju att gotlänningarna så småningom ska få förståelse för varför vi behöver göra det som vi gör i Ygne. Jag tror att det vi gör nu är rätt, sedan är det väldigt olyckligt att det blivit så många avbrott.

Det har blivit mycket prat om att en tredje kabel till fastlandet hade kunnat hindra den situation som uppstått den senaste tiden?

Jan: – Rent hypotetiskt så hade en till kabel kunnat undvika det här, men det är som sagt helt hypotetiskt.

LÄS MER: M-ledare: Elleverans i klass med ett u-land"

Både Moderaterna och Centerpartiet har gjort valutspel kopplade till strömavbrotten på Gotland. Hur ser ni på att det här har blivit ett politiskt slagträ några dagar inför valet?

– Annika: Som du säger så är det val snart, och vi får helt enkelt respektera att energi är politik. Skulle det här leda till att arbetet med en ny kabel återupptas så välkomnar vi givetvis det.