Inför Almedalsveckan 2017 beslutade Region Gotland att göra om taxan för upplåtelse av allmän plats. Beslutet slog hårt mot stora aktörer som SVT, Aftonbladet, Expressen och TV4 som fick en betydligt högre kostnad för sina tält. Aftonbladet gick under torsdagen ut på Medievärlden och berättade att de skulle dra ner sin satsning på Almedalen. De kommer ha sina politiska reportrar, politiska kommentatorer och ledarskribenter på plats under Almedalsveckan. Men de kommer inte ha ett lika stort tält som man tidigare haft på Cramérgatan i Visby.

"Våra läsare och tittare kommer att kunna följa en initierad och kritiskt granskande bevakning av politikerveckan – precis som de förväntar sig. Men i övrigt kommer uppslutningen och närvaron få mer rimliga proportioner", skriver Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet.

Han säger att markpriserna inte varit en avgörande faktor för Aftonbladets beslut att minska sin närvaro i Almedalen.

Artikelbild

| Nazisterna har fått tillstånd att under sex dagar sprida sitt odemokratiska budskap mitt i vimlet i Visby.

– Priserna var inte avgörande i det här beslutet. Det handlar mycket mer om att inte elda för kråkorna. Vi har inte nyhetsvärderat Almedalen på ett tillräckligt bra sätt, vi har gjort allt som bara går. När kostnaderna stiger i Almedalen är det klart att det också blir en faktor, men det har inte varit drivande i det beslut som vi har tagit, säger Eric Rosén.

Både SVT och TV4 kommer även dem att dra ner på sin närvaro under Almedalsveckan. De kommer dock att ha kvar sina tält centralt i Almedalen.

– Vi kommer att hålla ner bevakningen under kommande år. Det är lite beroende på det politiska läget, om det blir ett extraval efter sommaren kanske vi får tänka om. Det är i första hand en publicistisk värdering, säger Eva Landahl, ansvarig för Almedalen på SVT.

Hon säger att kostnaderna för deras närvaro i Almedalen är något som SVT alltid tittar på.

Artikelbild

| Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan, säger att hon fått signaler på att hotellen har konstiga prissättningar.

– Det är dyrt att vara på Gotland och då blir vår närvaro alltid en avvägning mot vad det ger vår publik, säger Eva Landahl.

Även konkurrenterna på TV4 kommer att göra en mindre satsning under Almedalsveckan. Under årets vecka sändes stora delar av Nyhetsmorgon även från Almedalen.

– I år var det valår och då hade vi dragit på lite extra. Nu är det ett mellanår och då kommer det att vara en mindre bemanning. I år valde vi även att flytta en ganska stor del av vår personal från hotell till lägenheter. Vi kunde inte hantera den kostnaden som var för hotell, det var löjligt mycket pengar, säger Mattias Hägerlund, projektledare för Almedalen på TV4.

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, säger att de fortsatt kommer satsa stort på Almedalsveckan.

– Jag kan förstå att man gör ekonomiska överväganden och vill prioritera sina resurser på olika sätt. Jag ser ingen motsättning i att intervjua partiledare i Almedalen och ha vår reporter Magda Gad på plats i till exempel Syrien. Jag tror dock att de stora mediehusen har resurser att göra både och. Vår ambition är att Expressen ska vara en av de ledande aktörerna i Almedalen, säger han.

Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan, säger att man kommer ta kontakt med de olika aktörerna för att se vad som påverkar dem i deras beslut.

– Det viktigaste för Almedalsveckan är den politiska bevakningen och att de viktiga samhällsfrågorna lyfts. Men vi ska givetvis kontakta olika aktörer och se vad som påverkar i deras beslut. Men jag har bland annat fått signaler om att hotellen fortsatt har väldigt märkliga prissättningar, säger Mia Stuhre.