Welin menar att lokala näringsidkare och fastighetsägare, som han uttrycker det, mjölkat kassakon Almedalsveckan lite väl hårt och att risken finns att hon nu börjar sina.
– Jag är inte förvånad, för mig har den tendensen varit tydlig under flera år. Frågan är om man sett detta och om det är för sent att vända trenden, frågar han sig.
Jens Welin, uppvuxen i Visby, har arbetat med media och varumärken under huvuddelen av sitt yrkesliv. Sedan hösten 2017 är han anställd på reklambyrån Nord DDB i Stockholm där han ansvarar för att i ett nytt projekt integrera media och marknadsteknologi.
Tidigare verkade han drygt 20 år inom Starcom-koncernen där han under sina sista tre år i företaget var stationerad i Chicago och hade uppdragsgivare som elektronikkedjan Best Buy, klädmärkena Lee och Wrangler och spritproducenten Jim Beam.
Starcom hälpte där sina kunder att effektivisera medieköpen och bokade utrymme i allt från snapchat till Superbowl.
Almedalsveckan är, menar han, ett starkt och känt varumärke, värd mångmiljonbelopp i PR-värde för Gotland varje år. Men ingenting fungerar av sig självt. Att flera stora mediebolag, vilka är de som når ut till hela befolkningen, ifrågasätter relevansen i sin bevakning ser han som ett tecken på det
– Att journalister och opinionsbildare med Visby som inramning får träffas både i och utanför seminarier och möten är unikt. Men allt har ett pris och är det för högt minskar efterfrågan.
Han syftar såväl på det faktiska priset i kronor och ören, men också vad aktörerna får ut av sin medverkan.
Status quo är inte ett alternativ för moderna och progressiva opinionsbildare som vill röra sig i politikens och näringslivets högborg, säger han.
– De vill alltid att saker och ting skall vara lite bättre än året innan, annars fallerar intresset och förtroendet.
Vad gäller kostnaden för att delta, innefattande transport, boende, utställningsytor och representation, behövs det också tänkas till så att inte Gotland prisar sönder sin PR-mässigt mest betydelsefulla vecka.
– Kanske en app eller samarbete med Tripadvisor där boende kan bokas med transparent prissättning och betyg ges på upplevelsen, här måste tänkas nytt och brett, säger han.