Knappt 600 personer bor på ön året om. Den är ett populärt turistmål med bedårande natur, badstränder och skogar fulla av svamp och bär. Här finns kyrkor, fornminnen, hantverk, skola, förskola, restauranger och campingplatser.

Förr tog man sig till Torsö med bilfärja som tog mellan fem och sju minuter – precis som man i dag färdas över sundet när man ska till Fårö. Som GT tidigare berättat har Trafikverket och Region Gotland beslutat att gå vidare med planerna på en bro mellan Fårösund och Fårö.

Just Torsöbron har många gemensamma med det projektet.

Artikelbild

| Än är det långt innan en bro till Fårö blir verklighet.

I november 1994 stod den klar – en 940 meter lång betongskapelse som de allra flesta på Torsö anser ha räddat öns framtid.

Susanne Appell är mitt livet, har familj och två barn. Hon valde år 2002 att göra slag i saken och flytta ut till Torsö, något som inte hade hänt utan bygget av bron.

– Jag kan ibland sakna färjan av nostalgiska skäl, men bron är ändå en förutsättning för att yngre människor ska kunna bo och leva på Torsö. Det finns fortfarande en del som säger att ”vi har lärt oss att leva med bron” och som alltid kommer att hävda att det var bättre förr, på färjornas tid. Men de är inte så många.

Hon berättar att invånarantalet konstant gick ner innan bron stod klar 1994.

Artikelbild

– Sedan dess har inte Torsö tappat mer. Antalet åretruntboende har visserligen inte ökat heller, men det blev väldigt tydligt att bron såg till att den negativa trenden hävdes.

Susanne drar med lätthet paralleller till den stundtals infekterade diskussionen som pågår på Gotland, angående ett eventuellt brobygge till Fårö.

Artikelbild

– Jag har själv varit på Fårö och då tyckte jag att det var mysigt att få åka bilfärja igen, men då var jag ju turist såklart. Jag kan förstå om de boende på Fårö vill ha en bro, och jag tror också att det skulle bli ett lyft för ön. Långsiktigt, för att få ön att leva året om, är en bro den enda möjliga lösningen.

Under de 62 år som färjorna gick i trafik till Torsö byttes de ut många gånger, och de blev större och större med åren. Den första, som sjösattes 1932, tog endast sex bilar. Kom det en buss samtidigt fick bara en bil plats på överfarten.

Artikelbild

| Johan Abrahamsson är kommunstyrelsens ordförande i Mariestad. Han menar att bron ut till Torsö har fått ön att blomstra. Samma positiva effekt tror han att en en bro till Fårö skulle ge.

Från 1978 och framåt hade flera av färjorna plats för upp till 48 bilar.

Hela tiden, sådär lite lågmält i bakgrunden, fördes diskussionerna huruvida en bro en vacker dag borde ersätta färjetrafiken.

Johan Abrahamsson (M), 46 år gammal och kommunstyrelens ordförande i Mariestad, vet det mesta om bron. Inte minst då han faktiskt har en del av brons påfart på fastlandssidan dragen rakt igenom sin egen trädgård.

När han tittar i backspegeln ser han en tid då Torsös framtid var hotad.

I dag, med 23 års erfarenhet av bron, ser han helt andra saker.

– Trafiksäkerheten är bättre, Torsö har blomstrat upp som ett fantastiskt turistmål, barnfamiljer har flyttat ut, skolan fungerar bättre än någonsin och många verksamheter har etablerat sig på ön.

Vilken fråga diskuterades mest innan bron byggdes?

– Jag minns att det var väldigt många som var rädda att inbrotten skulle öka lavinartat, men nej, det kan vi inte se i statistiken.

Kan du utveckla det här med trafiksäkerheten?

– Förutom den miljömässiga vinsten, att vi inte längre har massa bilar som står på tomgång och väntar på färjan, så kör bilisterna mycket lugnare nu. Förr gasade man på som galningar när färjan var på väg att gå och det hände många olyckor på grund av det.

Vilka var kritiska till brobygget?

– Främst de med sommarhus på ön, men de är ju bara där sex veckor på året.

Har bron varit en bra affär?

– Själva kostnaden för bron stod Trafikverket för, men med tanke på vad det kostade i drift att hålla tre färjor i gång med personal och underhåll, så har den nog betalat sig för länge sedan.

Kan du nämna fler positiva effekter?

– Ja, den har förenklat för transporter, brandkår, ambulans och hemtjänst. De som i dag bor på Torsö är inte isolerade längre och det skapar trygghet.

Ett av argumenten som förts fram angående risken med en bro till Fårö är den ökade påfrestningen av naturen.

Detta har Susanne Appell, som bott på Torsö i 15 år, inte sett som något problem.

– Vi har inte märkt att naturen har utsatts för större påfrestningar efter invigningen av bron, men vi har heller inte lika stor turism som Fårö på sommaren. Här ökar antalet invånare under högsäsong från 565 till drygt 3 000 personer, säger hon.

Från Torsöbron tar det ungefär 15 minuter att åka in till Mariestad med bil.

Det finns även bussförbindelser och tillgång till närtrafik.