På tisdagen anlöpte Triton Visby hamn efter mer än tre månader på Medelhavet. Besättningen hälsades välkommen hem av bland andra Kustbevaktingens generaldirektör Lena Jönsson och Conny Åkerblom, projektledare för MSB:s (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) operativa avdelning.

– Den här dagen är jag extra stolt! Jag märker att ivern och engagemanget att göra ett bra uppdrag, att känna att man gör en bra insats, finns kvar hos besättningen. Jag har fått berättat för mig att den svenska kustbevakningen har behållit det mänskliga bemötandet av flyktingarna, säger Lena Jönsson.

Under uppdraget på Medelhavet har Triton haft totalt 27 personer i besättningen, varav sex poliser, två personer från italienska myndigheten Guardia di Finanza samt två akutsjuksköterskor.

Artikelbild

| Operation Triton 2017.

Gotlänningarna Claes Jakobsson och Örjan Eriksson är båda befälhavare på Triton. De har turats med att föra befälet ombord under räddningsuppdraget.

– För två år sedan, när vi hade vårt förra uppdrag, tog vi hand om dubbelt så många flyktingar. Vi har tagit hand om cirka 2 400 peroner i år, berättar Claes Jakobsson.

Den 15 juli hade Triton sin sista sjöräddning.

– Grunduppdraget har varit att hjälpa till med gränskontroll för Italiens räkning. Vi har kontrollerat en del båtar och även fiskare, säger Claes Jakobsson.

Artikelbild

| Sjöräddning i Medelhavet.

Även om räddningsinsatserna minskat drastiskt så har Tritons besättning fått sin beskärda del av mänskligt lidande. Claes Jakobsson berättar bland annat om ett räddningsuppdrag i juni.

– Det blev en ganska dramatisk räddning. Folk anlände på flottar, det var människor i vattnet och ett brittiskt skepp var först på plats och fiskade upp de flesta.

Artikelbild

| Operation Triton 2017.

Efter att det brittiska fartyget, Triton och flera fiskebåtar hjälpts åt att fiska upp levande och döda flyktingar togs de ombord på Triton.

– Det var ett flertal avlidna och något dödsfall ombord också. Det gäller att snabbt ta beslut, att ta hand om de överlevande här och nu och inte de avlidna i vattnet, säger Claes Jakobsson.

Artikelbild

Han berättar om ett annat tillfälle då de tog hand om flyktingar i en båt.

– Många var i dåligt skick och de hade suttit i bensin som läckt ut i båten. De hade kemiska brännskador och var alldeles hudflängda.

Artikelbild

| Operation Triton 2017.

Av människorna som räddats ombord på Triton har har många varit i behov av vård. De har varit utsvultna och törstiga. Ombord på Triton har de fått vatten, frukt och enklare föda, innan de körts iland. Även enklare leksaker har delats ut till barnen.

Örjan Eriksson berättar om en man som tidigare räddadats av Triton och som därefter kom till Sverige. Han hade en sak som gnagde honom efter flykten, att han inte hann säga tack till sina räddare.

Artikelbild

| Operation Triton 2017.

– Ett halvår efter räddningen kom han på besök till oss. Det blev helt tyst i mässen när han berättade om hur flykten gått till och hur han blev bemött på vägen. Då kändes det väldigt bra att få en kram till tack, säger Örjan Eriksson.