Sedan 2008 lanseras varje Är en vÀrldsarvsprodukt i samband med Visbydagen och Kulturnatten, den gÄngen var det en sorts te.
Den hÀr gÄngen Àr det guldsmeden Annika Gustavsson Nyberg som fÄtt Àran att utforma den lilla produkt som till dels ska finansiera det som Visbydagen Àr till för: att ÄskÄdliggöra det gotlÀndska vÀrldsarvet.
Redan i oktober förra Äret fick Annika Gustavsson Nyberg frÄgan av arrangörsgruppen, men Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum, i spetsen.
Hon var inte sen att nappa och har dessutom sjÀlvmant valt att skÀnka 50 kronor för varje sÄlt smycke till FrÀlsningsarméns verksamhet:
â Jag har lĂ€nge velat göra ett smycke med Visby som silhuett. Smycket Ă€r tillverkat i olika lager, precis som nĂ€r man ser staden frĂ„n havet, sĂ€ger hon.
Armbandet, som finns i tvÄ varianter, kommer att sÀljas i Annika Gustavsson Nyberg butik pÄ S:t Hansgatan.
Tidigare Är har följande produkter lanserats: vÀrldsarvsteet, vÀrldsarvsringen, vÀrldsarvskakan, vÀrldsarvsmuggen, salmbÀrsglass, knÀckebröd, krydda, vÀrldsarvstavlan, vÀrldsarvsrosen och fjolÄrets vÀrldsarvslykta.
Magnus Olsson Àr förvÀntansfull inför lördagen, aldrig tidigare har det funnits sÄ mÄnga programpunkter under Visbydagen och kulturnatten sÀger han:
â Under dagen har vi 66 punkter listade, extra roligt att sĂ„vĂ€l museet som DBW arrangerar vandringar i miljöer dĂ€r mĂ€nniskor normalt inte har tilltrĂ€de, som till privata trĂ€dgĂ„rdar.