Det var vid tiotiden på lördagen som JRCC fick ett larm om ett 32 meter långt fartyg som börjat ta in vatten utanför Faludden på södra Gotland. Sjöräddningssällskapets båt tog med fem personer i land och Kustbevakningen fick i uppdrag bogsera fartyget Altair till land. Det var först under söndagsförmiddagen som arbetet med bogseringen inleddes och då sjönk fartyget till havets botten. Kustbevakningen har i uppdrag att ta hand om bränslet som finns i fartyget.

– Vi måste förmodligen ner med dykare för att kolla hur det ser ut, om vi kan pumpa upp bränslet till ett av våra fartyg, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

– Ambitionen är att få upp den diesel som finns där. Därefter blir det ägarens ansvar att få bort fartyget.

LÄS: "Då kan vi stoppa utsläppet"

Anledningen till att det blir ägarens ansvar är enkel: Om fartyget skulle vara en miljöfara tas det omhand av Kustbevakningen. Alternativt om det skulle ligga mitt i en farled, då tar Sjöfartsverket hand om fartyget. Nu blir det ägaren Bengt Gärde, advokat från Stockholm och även ordförande i organisationen Svenska Båtunionen, som ansvarar för fartyget.

– Jag vet inte om fartyget kommer att flyttas. Det blir en diskussion med försäkringsbolaget, säger Bengt Gärde.

LÄS: Båt sjönk utanför Gotland

Motorundersökningsfartyget Altair var på väg till litauiska staden Klaipeda för att renoveras. Bengt Gärde var själv med på fartyget när det började ta in vatten.

– Jag blev kommenderad av Sjöräddningssällskapet att lämna fartyget. Det var inget dramatiskt, säger Bengt Gärde.

–  Sedan fick jag information om att hon stigit och inte låg lika lågt som tidigare. Men sedan fick jag på söndagsförmiddagen reda på att hon sjunkit.