Ledarreplik
Mats Linder kritiserar med rätta barn- och utbildningsnämndens nya sätt att lägga ner skolor när han skriver: ”Medan rektorer får löpa gatlopp så kan barn- och utbildningsnämnden vänta i kulisserna…”. Han kritiserar även Centerpartiet för att överbetona att skolan ska ha andra uppgifter och syften än utbildning.
Det är inte en överbetoning av skolans roll utöver utbildningen Centerpartiet efterfrågar när vi påpekar att skolfrågor bör hanteras med hänsyn till lokalsamhällen, familjer och Gotlands framtid som en levande och attraktiv plats att bo på. Det vi efterfrågar är en nödvändig insikt om skolans betydelse för hela samhället.
Att se skolan isolerat från sådant är att bortse från att utbildning och samhällsutveckling går hand i hand. En skolorganisation som vid sidan av sitt huvuduppdrag inte också tar hänsyn till dessa aspekter riskerar att långsiktigt försvaga Gotlands attraktionskraft och skapa problem som drabbar hela samhället.
Samtidigt ser vi den svåra balansgången det innebär att det krävs tillräckligt stora skolor för att kunna ha en effektiv och kvalitativ undervisning, och en bra arbetsmiljö för lärare. Likväl behöver förändringar göras med insikten att det får konsekvenser, och därför behövs en genomtänkt strategi där varken centralisering eller småskalighet blir en dogm, och där barnens bästa alltid står i centrum.
Den nya prognos av Gotlands demografiska utveckling som presenterades för drygt ett år sedan visar tydligt att förändringar av skolorganisationen är nödvändigt, då vi till skillnad från tidigare nu ser minskande barnkullar.
Men förändringen måste ske genom en transparent, inkluderande och sammanhållen process där elever, föräldrar, skolpersonal och övriga samhället får en reell möjlighet att påverka. Vi kan inte agera som i Stenkyrka, där Region Gotland med ena handen finansierar ett projekt för att få barnfamiljer att flyta in i socknen, och med andra handen börja avveckla skolan. Beslut måste fattas utifrån en helhetsbild av Gotlands utveckling, inte genom att bit för bit montera ner skolor utan en tydlig framtidsvision.