Replik
Svar på Erik Franssons ledare från den 14 november med rubriken:
Hur har Region Gotland valt att organisera HR-arbetet.
Vi delar bilden av att HR-avdelningen har en viktig roll i organisationen när det gäller att få till förutsättningar som ger chefer och medarbetare möjligheter att ta ett aktivt ansvar för sin arbetsmiljö. Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön har alltid arbetsgivaren men vi är alla varandras arbetsmiljö och alla funktioner i vår organisation behöver hjälpas åt för att få till en organisation med verksamheter som är robusta och klarar förändringar. Vi vill ha arbetsplatser där man har förutsättningar att göra ett bra jobb för de vi finns till för och där alla trivs och utvecklas.
Det korta svaret på ledarens fråga – hur har Region Gotland valt att organisera HR-arbetet? – är att HR-rollen och ansvaret för att driva HR-arbetet finns på olika nivåer i organisationen, det finns dels på en övergripande nivå (på regionstyrelseförvaltningen) och dels på förvaltningsnivå. Den övergripande HR-funktionen ansvarar för att utforma ramverk, riktlinjer och policyers för personalpolitik, kompetensförsörjning, arbetsgivarvarumärke med mera, sådant som omfattar alla Region Gotlands förvaltningar. De olika fackförvaltningarnas ansvar är att omsätta, förvalta och driva detta i alla de verksamheter som finns inom Region Gotland.
Det är i de olika förvaltningarna, där kärnverksamheten bedrivs, som chefer och medarbetare kommer i kontakt med brukare, patienter, elever, och medborgare. Det är också där värdet av de uppdrag som Region Gotland utför, skapas på riktigt. Region Gotland är en stor organisation med cirka 7 000 medarbetare, och cirka 280 chefer med ansvar för olika verksamheter - allt från vatten- och avlopp, samhällsbyggnad och planering, sjukvård, primärvård, räddningstjänst, socialtjänst och äldreomsorg, till skola, förskola och vuxenutbildning. Regionstyrelseförvaltningen har, förutom att ansvara för egen kärnverksamhet såsom kultur- och fritid och måltidsförsörjning, även ansvar för att leda, styra och stödja övriga förvaltningar.
Inom HR handlar det om att exempelvis ta fram och implementera olika gemensamma policyers och riktlinjer för organisationen som helhet: till exempel friskvårdspolicy, lönekriterier, kompetensförsörjningsstrategi, gemensamma personalpolitiska mål, riktlinjer och ramverk på en rad områden som alla behöver förhålla sig till. HR har också hand om stöd i form av personaladministrativa system, håller ihop lönerörelseprocessen, ansvarar för samverkansavtalet med de fackliga organisationerna, genomför löneutbetalningar, ger individuell HR-support för chefer och så vidare. I ansvaret ingår även att samordna, följa upp och korrigera den gemensamma riktningen om så behövs.
I varje förvaltning, som i sig är stora organisationer, finns en HR-funktion som håller ihop arbetet inom HR:s processer och som i sin tur jobbar nära den centrala HR-funktionen, i olika personalfrågor.
Inom HR i Region Gotland har vi nära samverkan och ständiga dialoger med varandra i vardagen för att stötta organisationen.
Lotta Israelsson, HR-direktör,
Roger Nilsson, HR-chef i socialförvaltning
Carl-Magnus Jonsson, HR-chef i samhällsbyggnadsförvaltningen
Jenny Carlsson, HR-chef teknikförvaltningen
Maria Skogh-Jansson, HR-chef hälso-sjukvårdsförvaltningen
Eva Edin, HR-chef utbildning och arbetslivsförvaltningen
Therese Koorem, HR-chef regionstyrelseförvaltningen