PĂ„ Ăstercentrum i Visby, med inredningsbutiken Garage1 som nĂ€rmsta granne, ligger hennes veganska restaurang. Den som fram till namnbytet heter Stora Ego. Uppbyggd och inredd av Ă„tervunnet material och dĂ€r all mat lagas av rĂ„varor som har sĂ„ lĂ„g belastning pĂ„ jorden som möjligt.
â För sĂ„ Ă€r det, vi har inte lĂ€ngre nĂ„got val. Alla mĂ„ste tĂ€nka om. Det Ă€r det som mitt koncept gĂ„r ut pĂ„, att bygga upp ett nytt varumĂ€rke och skapa restauranger som inte belastar jorden utan som ger tillbaka till den, sĂ€ger hon.
VarumÀrket Àr klart, logotypen satt och mÄlsÀttningen Àr hög.
Med namnet Plantea Plantbased vill hon först erövra Sverige, sedan ta sig ut i Norden och vidare ut i vÀrlden.
Tanken Àr att hennes restaurang i Visby ska vara en pilot. Det konceptet ska hon sedan via franchising erbjuda till andra som vÄgar och tror pÄ hennes idé.
SjÀlv Àr Pernilla Widegren övertygad.
â Det finns ingenting liknande nĂ„gonstans, och dĂ€rmed har vi en otrolig lucka att fylla. Jag tĂ€nker högt och stort och jag tĂ€nker globalt. Vi mĂ„ste tĂ€nka om och vi mĂ„ste göra det nu. Jorden Ă€r vĂ€rd det hĂ€r och nĂ€r allt fler inser det ökar ocksĂ„ potentialen i det hĂ€r konceptet, sĂ€ger hon.
Sedan hon öppnade sin restaurang i Visby för tre Är sedan har hon gjort mÄnga misstag, medger hon. Nu ska andra slippa göra om samma fel. Hon har sÄ att sÀga redan krattat.
â Det har gĂ„tt sĂ„ himla bra sedan jag öppnade restaurangen och det har fĂ„tt mig att förstĂ„ att vĂ€rlden Ă€r redo för det hĂ€r. Det kanske lĂ„ter som stora ord, men jag brinner sĂ„ mycket för det hĂ€r och har slitit sĂ„ hĂ„rt att jag Ă€r helt sprudlande glad.
Pernilla Widegren har varit i branschen sedan hon var 14 Är. Hela yrkeslivet med andra ord.
Men det var först nÀr hon flyttade till Gotland som hon gav sig in pÄ den vÀxtbaserade banan, tidigare hade hon drivit klassiska caféer och restauranger med traditionella rÀtter pÄ menyn.
â Nu Ă€r jag hooked pĂ„ det hĂ€r och kommer aldrig att gĂ„ tillbaka till vanlig mat. Det finns massor att göra och utveckla och min tanke med varumĂ€rket Ă€r att vĂ„rt utbud ocksĂ„ ska sĂ€ljas i butikerna. Samarbete med andra restauranger som vill erbjuda bra veganska alternativ, men som inte har tillrĂ€cklig kunskap eller intresse Ă€r ocksĂ„ aktuellt. Jag har redan inlett sĂ„dana kontakter i Visby, berĂ€ttar hon.
Vad ser du som den största utmaningen?
â Jag Ă€r kreatör och kan matlagning, men jag mĂ„ste hitta rĂ€tt personer att samarbete med och som Ă€r experter pĂ„ marknadsföring. I första hand Ă€r det digital kompetens som jag behöver, personer som vet hur man för ut budskapet via frĂ€mst sociala medier.
SÄ hur gÄr det?
â Jag har ett team av tjejer som backar upp mig och hjĂ€lper mig. Vill gĂ€rna poĂ€ngtera att det Ă€r en ren slump att det bara Ă€r tjejer, det blev bara sĂ„. NĂ€r jag sökte efter hjĂ€lp visade sig intresset vara jĂ€ttestort, sĂ€ger Pernilla Widegren.
Slutfinishen pÄgÄr ocksÄ med den nya hemsidan. DÀr vill hon sprida kunskap och inspiration och dela med sig av recept.
Men ocksÄ instruera, lÀra andra hur man faktiskt lagar maten. Visa att det inte Àr nÄgon raketforskning.
â Vi ska ha recept och bilder sĂ„klart, men vi kommer ocksĂ„ att spela in smĂ„ filmer till varje rĂ€tt dĂ€r jag visar hur man gör, berĂ€ttar Pernilla Widegren och avslutar:
â Jag vill se till att folk inte behöver leta lĂ€nge efter bra veganska alternativ.